Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
RogerU

Vilken färg blir varmast?

Rekommendera Poster

Färgsättningen på mitt stålbåtsdäck är brunt och vitt. Varma soliga dagar blir den bruna ytan väldigt varm, vilket är en nackdel mitt på dagen men inte framåt kvällen. Jag har planer på att ändra färgsättningen och då ersätta det bruna med röd färg. Det jag då har fått veta är att om den bruna färgen blir varm, så blir den röda ändå varmare. Röd färg blir till och med varmare än svart färg, sa min kompis. Kan det här verkligen stämma, eller skojade han bara?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Grundregeln är ju att ju mörkare färg desto varmare blir det. Men att det kan finnas skillnader på det sätt som din kompis säger känner jag inte till. Därmed inte sagt att han har fel! Det kanske stämmer mycket väl. Mitt tips är att du helt enkelt kollar med någon färgbutik typ Färgtema elle dylikt. De bör ju vet om någon kan man ju tycka! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig ang mina fysikkundskaper så blir svart alltid varmast eftersom det innehåller alla andra färger. Vitt stöter bort allt ljus utom det vita ljuset och blir därför inte varmt, dvs. det ljus som vi ser är det som inte studsar bort. Svart absorberar allt ljus, därför ser du inga andra färger... Dvs svart absorberar all energi. Rött, endast det röda ljuset som vi uppfattar. Därför borde det inte bli varmare med rött. PS. Jag har alltid hört, även innan jag läste fysik, att svart blir varmast. Var har kompisen fått rött ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med honom igen, han kom inte ihåg var han hört det...Men han menade på fullt allvar att det skulle vara sant! Jag har alltid trott att svart färg blir varmast, men det vore ju kul om någon med nyare fysikkunskaper kunde verifiera om det nu i stället är röd färg, som blir varmast. Då kan alla gamla fysiklärare och vi andra gamlingar slänga oss i väggen, eller något annat! Annars får man väl mäta temperaturen i ett hörn, för där kan ju temperaturen vara 90 grader :lol: Men tänker man så här att man hettar upp en spisplatta så övergår ju den från att vara svart till att bli röd.... :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo din kompis där......det är möjligen inte han som nyss har flyttat från Trosa (du vet....det som ligger strax söder om Knävecket) till Helvetet? I Helvetet lär det ju vara riktigt varmt och då kan jag ju förstå hans resonemang! :mad: (Förlåt kära Dick och ni andra...kunde inte låta bli!! :-D ) Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bara tre år sedan jag lästa detta i fysiken som jag tog på högskolenivå. Kan ju ha ändrat sig men jag har inte hört någon som fått nobelpriset för den upptäckten så det är nog inte sant att röd är varmast.... Å föresten så har du väl inte värmegolv i däcket, det byter väl inte färg när solen lyser på som en spisplatta gör som har en egen värmekälla....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thure, med all respekt för dina kunskaper, men de två sista meningarna var tänkta som skämt! MVH RogerU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-D Mkay. Men man kan inte vara för säker... Vissa person e ju inte så smarta. Har hört många dumma komentarer i mina dar där man undrar om det verkligen är några pommes i den happymealen. Lysen tänt men ingen hemma. Hissen går inte hela vägen upp. Du vet va jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju för väl Thure att du skrev att det var fysik du läst på högskolan, hade du påstått att det var svenska hade jag inte trott dig! !-) Fan Roddarn du har smittat mig :oops:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej svenska har jag aldrig varit en höjdare på :oops: Har en tendens att vara lite dyslektisk se du, å det är en sjukdom. Därför är jag inte frisk någon stans :-nojd Men hur som helst så är det telekomunikationsingeniör jag läser till. Fysiken var bara ett sidospår och en kompletering av mina baskundskaper. PS. Sen blir det ju inte lättare när man sitter framför ett tangentbord å slinter på var tredje nedslag :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt Thure, jag menade inte att vara taskig, men ibland måste man ge igen lite ;-) Nä nu släcker vi för idag och knoppar in :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm....men en bra tröst kan vara att jag saknar könssjukdomar! :mad: Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...