Tubbelubbe 0 Postad 19 Juli , 2013 Hej jag är en student som inte har så mycket pengar och inte heller någon erfarenhet eller kunskap av båt eller sjöliv. Men varje gång jag är vid vattnet så blir jag galen på att jag inte har någon båt att åka med så jag undrar om man kan skaffa båt på ett billigare sätt kanske en liten segelbåt som man kan ha på trailer då är det bara en trailer och en båt som man behöver skaffa och inte någon båtplats eller förvaring. Jag har ungefär 30000 just nu kom gärna med förslag och så då jag som sagt inte har någon erfarenhet eller kunskap alls i det här ämnet. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 19 Juli , 2013 Bor du runt Malmö kan detta vara ett alternativ! http://www.blocket.se/malmo/Gratis_Segelbat_48250087.htm?ca=23_11&w=0&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbelubbe 0 Postad 19 Juli , 2013 Hahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 20 Juli , 2013 Du är inte först med de här funderingarna så jag tänkte svara i lite generella termer så att andra kan vara hjälpta i framtiden. Jag utgår här från att du pratar om någon båt som kanske går att övernatta i. Jag tar upp de svårigheter jag ser först, scrolla till slutet för att läsa mitt förslag på båt/lösning. Var ska du ha båten? Har du tillgång till sjösättningsramp/kran? Har du en lämplig dragbil? Även om båten står på trailer måste den ju parkeras någonstans, eftersom du är student och inte har så mycket pengar så antar jag att du inte har någon tomt att ha den på, gratis? Där du kan täcka och lämna över vintern? Du måste ju sjösätta någonstans, det finns inte många ramper som är gratis att använda, framför allt inte i storstäderna... För den här idén måste ju även en dragbil ingå i budgeten, eller äger du redan en? Om du ska ta upp och sjösätta båten varje gång så blir det ett projekt. Du måste masta på och av etc... Jag tror att det kommer hindra seglingen och minska tillfällena avsevärt. Det är dessutom svårt att hitta vettiga trailerbara båtar i Sverige. En av anledningarna är vår tradition av ideellt drivna båtklubbar. Det är helt enkelt, generellt sett, skitbilligt att ha båtplats så det finns ingen anledning att meka med trailer! Jag skulle tro att en året-runt plats på båtklubb är billigare än att äga trailer och bil stor nog att dra den med. Så, här kommer alltså mitt råd. Antingen köper du en lämplig lite nybörjarbåt, typ Albin Viggen, Maxi68, IW23 etc som borde gå att hitta inom budget, och skaffar en båtplats på en klubb. Eller så letar du reda på närmsta jolleklubb och skaffar en jolle av något slag, kanske kan du hitta en Laser för dom pengarna. Jolle-lösningen är oslagbar för att lära dig segla! Dessutom kan du lägga den på biltaket och ta med den om du flyttar/åker på semester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser