Gå till innehåll
söndag 15 mars 2026
Fribblon

B20/VP100 byte av olja-,kolvringar.

Rekommendera Poster

Hallå.behöver lite råd ang. B20/VP100. Tömde motoroljan innan vintern, ca 50% bensin 50%olja. Den läcker en del olja vid packbox ,vevaxel. Är det ekonomiskt försvarbart att köpa nya packningar,packboxar,kolv-oljeringar eller ska man försöka hitta bättre begagnad B20 och klämma dit. Kan det skilja motordetaljer (kam,kolvar,vevstakar mm)mellan bil B20 och båt B20? Köpte båten i sommras och motorn har gått klanderfritt hela tiden. Har även mina funderingar att byta till en dieselmotor. Tips emottages tacksamt. Motorn sitter i en Glastron 17ft -77 Fredrik

post-7864-1394234344,7281_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att renovera en B20 båtmotor är nog inga dyra saker, packningar, lager, kolvringar osv. finns lätt att hitta i bilbutiker, för ganska förmånliga priser. Om du byter alla packningar, lager, kolvringar, klarar du dig säkert med under 4000kr. Kanske t.om med under 3000kr. B20 båtmotorer finns i precis likadanna utföranden som bilmotorer. Största skillnaderna på årsmodeller (både bil och båt) är 1969-1972, då har B20:an 42mm insugsventiler (utom B20E bilmotor som ALLA årsmodeller har 44mm insugsventiler), 6-bolt vevaxel, 22mm kolvbult, medan 1973-1976 har B20:an 44mm insugsventiler, 8-bolt vevaxel och 24mm kolvbult. Om du besluter dig att ta en B20:a från en bil, ta en som är 1975/1976 års modell från en 240 volvo, de är de bästa, sätt in en K-kamaxel (std. är en lat A-kam på B20A), och skaffa dubbla förgasare från AQ130 (2x. Solex 44PAI). Själv byggde jag för två år sen en motor med detta recept: Tog en 242L volvo från 1975, med B20A motor, som var 1000mil körd efter fullrenovering, plockade in K-kam, dubbla förgasare från AQ130C, planade B20A orginal toppen lite för bättre komp (B20A std. komp 8,7:1, B20 penta komp. 9,5:1), målade motorn, bytte och renoverade alla slitagedelar, och vips hade jag en B20:a som fungerade som drömmen. 100B drevet från AQ115B motorn böt jag på samma mot ett 280 drev. Nu kör jag med en AQ171A/290 motor i samma båt. Här kan du kolla min hemsida: http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/index1.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som VolvoMan skrev så kan man ta en bilmotor och förändra alternativt renovera befintlig. MEN. man måste veta hur man gör annars blir det dyra erfarenheter och dessutom behöver man tillgång till ett antal specialverktyg om man renoverar själv. Alltså om du har problem med att bensin går ned i vevhuset så är det inte säkert att det räcker att byta kolvringar. Cylindrarna kanske behöver borras om alternativt henas av ett proffs. (med lämplig utrustning) Då kan det vara enklare att få tag i en frisk bilmotor och flytta över delarna, men då måste man vara säker att de man flyttar över är friska samt att man inte ställer till något. Bra tipps för att börja är att kika på VolvoMan:s hemsida med otroligt bra hjälp via verkstadshandboken han lagt upp. Där beskrivs i detalj hur man arbetar med att plocka isär motorn mm. Kika först, bestäm dig sedan. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst richard b

Felet med bensin som letar sig ner i oljan ligger nog mer hos förgasarna som ger för fet blandning än kolvringarna. Hade själv detta problem på min B18. Ena gången var det membranet i Strombergförgasaren som var trasigt. Efter att ha renoverat motorn med bl.a nya kolvringar (loppen såg ok ut så de honades bara), förra vintern blev det samma sak igen. Denna gång pga kärvande vacumkolv i ena förgasaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BåtBengt

Testa bensinpumpen innan du river för mycket. En skada på pumpmembranet medför läckage ner i vevhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kurt wallgren

Hej fribblon. Håll kontakten med mej eftersom denna båt liknar min i skrovet .v164 innebär att båten är 16,4 fot samt är gord för innombordare. v162 =16,2 fot och utombordare. Tror att det är samma båttyp som jag har. Jag skall kolla båt typ . Hör av mej. Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Är du säker på att den är17ft.Den ser exakt ut som min Glastron och den heter v-164 bayflite.Tillverkades för filmen (007 live and let die ) titta på den så ser du en båt som är svart och gul i aktern och har en stor v8 inmonterad. MVH Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Tänk bara på att om du tar en bilmotor så ta topplockspackningen till en sådan också, så att du inte köper pentas för det är inte samma tjocklek på den Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå allihop och TACK så hemskt mycket för all info och tips.Blev positivt överraskad över responsen. Motorn är nyborrad samt nya kolvar mm. Kurran, ska titta på filmen ikväll. Jag tror nog att det kan vara en v-164 bayflite, det var en annan kille som oxå sa att han sett båten i ngn film. Ha det bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena volvo mannen..... Jag undrar om du vet nåt trix för hur man kan se exakt vad man har för årsmodell samt om man han en b20 a eller b ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer! Är det hål på pumpmembranet kan det läcka bensin in i vevhuset. Kan bli effektfullt med vevhuexplosion i båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, bensinpumpen är nog en MYCKET mera sannolik sak, som läcker in bensin i vevhuset, än kolvringarna. En så fet blandning, att det skulle påverka oljorna mycket är nog så gott som omöjlig, utan att bokstavligen hälla in bensin med kanister i förgasarna (har provat detta). Men det om olika topplockspackningar till B20 motorer, som std. packningar finns 0,8mm, 1,2mm och 2,5mm. 2,5mm packningarna är troligen ändast till för AQ130B (8,4:1) motorn, med lägre komp. förhållande än AQ130A/C (9,5:1). I bilsammanhang används 2,5mm pakcningen INTE. Ja och 2,5mm packningen anvädns även för MB20 fotogenmotorn. Sedan 0,8mm pakcningen används åtminståne till B20B, B20E och B20F bilmotorerna, och till AQ105, AQ115 och AQ130A/C/D motorer. 1,2mm packningen igen är till för B20A enkelförgasarmotorn. Men jag vet inte, varför du inte skulle kunna använda 1,2mm packningen till marinmotorn, eller 0,8mm pakcningen till B20A bilmotorn, för min VOLVO renoverade B20A hade 0,8mm pakckning, och fungerade fint. Nog tätar ju en tjöckre packninge lite bättre och fårlåter större fel på packningsytor, men igen så håller den inte kompressionstryck lika bra som en tunnare. Men när vi håller oss på effekter under 200hk på en B20:a, så är det nog inte någon skillnad använder du 0,8mm eller 1,2mm packningen, bara du inte tar 2,5mm packningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...