Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
Kjell64B

Identifiering av motor

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en båt med en motor som jag inte lyckats identifiera. På den svarta brickan på motrn står Standard motor co.Ltd England och på blocket står nummern 303622. Motorn är en 4 sylindrig diesel.

Skulle gärna vilja veta mera exakt vad det är för motor för att kunna avgöra om jag skall sattsa på den eller söka en annan.

Tacksamm för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjligtvis någon bild på motorn? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den ser ut att vara från sextiotalet så kan den vara släkt med biltillverkaren Standard som senare gick upp i BMC-koncernen. En del båtmotorer har byggts med de små BMC-dieslarna som fanns i Morris/ Austin-bilarna på sextiotalet och in på sjuttiotalet. Den kan också vara gjord på samma motor som fanns i Ferguson och Leyland-traktorerna som hörde till BMC. Som alla gamla båtmotorer gäller att den kan krokna i morgon eller om trettio år, ingen vet...

Ett tips är att bildgoogla och på så sätt hitta liknande motorer:

https://www.google.fi/search?q=bmc+diesel&client=firefox-a&hs=5df&rls=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=eXziUZXuIcff4QSyw4GoCw&ved=0CEwQsAQ&biw=1224&bih=929

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du menar min länk till google så verkar den inte fungera. Gå till Google.com, skriv in tex bmc diesel och välj bilder uppe i menyn.

Bilder på maringuiden får inte vara för stora, att sätta in bilder direkt från kameran eller mobilen fungerar sällan. Jag brukar förminska upplösningen till 800 x 600, lite 1990-tal, men man får väl ta det som det är med detta forum :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...