Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Elisa_A_R

Hur sätter jag fast förstaget? Hood-rullsystem.

Rekommendera Poster

Hej,

Förstår att mitt problem kan leda till ett och annat flin, men nu är jag smått desperat. Jag kan inte sätta fast förstaget! Ny båt och får inte tag på gamla ägaren. Det är ett Hood-rullsystem oc jag får inte ihop det, försöker sätta fast det men det är som att försöka få ner en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Gissar att man måste öppna upp på något sätt men jag vet inte hur. Någon som vet hur?

 

Stort tack på förhand.





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä... Kommer inte riktigt ihåg exakt hur det ser ut. Hade sådan rulle på en tidigare båt. Fördelen var, för mig, att den rullen monteras på det befintliga förstaget - jag lyckades montera utan att ta ner masten.

 

För dig borde det innebära att det inte ska vara något avancerat integrerat fäste ihop med rullbeslaget utan du ska fästa förstagsvajern med en vantskruv?

Har du en sådan ? Passar inte? Är det rätt vantskruv?

Mycket ovanligt men inte helt osannolikt är om man har en toggle också?

 

En bild säger mer än 100 ord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för svar. Jag ska inte fästa med vantskruv. Har inget vant där utan förstaget är ju del av själva rullsystemet och ska alltså träs i profilen med rullen. Det är där det krånglar. Jag ska fixa bilder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser din ut som den här, ungefär?

Då ska man lyfta upp själva rullen så att du kommer åt förstaget...

post-17093-1394237571,9545_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaa! Har ju inte sett den nermonterad men det ser ungefär ut så! Förstår inte hur jag ska få isär de övre halvorna. Detta var en mycket bra bild, stort tack! Nu ska jag göra ett nytt försök.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...