Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
eddy79

Vatten inuti båten

Rekommendera Poster

Hej jag har en spricka i båten å när jag gjorde ett hål uppifrån

För att kolla så var det fuktigt under golvet på båten

Så jag antar att det bara är att sågs upp golvet å ta bort allt inuti(frigolit å flytmaterial) å låta det torka för att sedan få laga sprickan.

Kan man fylla ut tomrummet i golvet med fogskum sen när jag ska plasta tillbaks golvet?

Tänkte att jag skulle lägga in en bit formplyfa för att ha något att fästa stolarna riktigt i.

Tänker jag rätt ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, i stort iaf.

Ingen skummar båtar längre dock. Det kommer alltid tränga in lite lite vatten och över tid kommer allt flytmaterial som ligger i vatten länge att bli vattensjukt...frigolit, divinycell, skum av polyol, fogskum.

Bäst är att låta bli och knö ner ngt alls där.

 

Bygg en ösbrunn med dyvika så man kan tömma kölsvinnet emellanåt istället.

Min egna specialitet....beroende på konstruktion såklart, är låta durken sluta ngn halvmeter-meter innan akterspegeln och sätta en gavel där med dyvika.

På så sätt har man möjlighet att tömma utrymmet under durken medans den fortfarande ligger i sjön.

Sista biten av durken akteröver...om den inte blir under ngn sittbänk är att lägga en skiva löst uppepå bara.

 

Plyfa är ok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svaret.

Men kan man inte bara göra ett hål å aktern

Å montera in en expanderdyvika så kan man ju tömma båten

På vatten varje höst eller är det bara dumt att göra onödiga hål

I båten ?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag fyllde utrymmet med skum efter renovering av min Sunbird så som det var original, dessutom dämpar det ljud och vibrationer väldigt bra.

 

På med topcoat på allt och epoxibehandling på botten så är det lika torrt som Sahara :0)

 

Finns ju olika sorters skum där dom dyrare har ostortsett helt slutna celler.

 

En båt som har skum original och som sedan tas bort är den osänkbar då?

 

Divinycell är inget organisk eller sugande material vad jag förstått eller har jag missat nåt här?

 

Ta nu inte det här som kritik ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok intressant.

Jag vill ju givetvis båten ska bli så stadig å tyst som möjligt

Men det får inte skena iväg med priset då jag köpte båten otroligt billigt

Så jag hade tänkt en billig lagning men givetvis så ska det ju hålla de kommande åren.

Jag hade tänkt biltemas fogskum i botten sedan en Plyfa skiva över men går det att plasta tillbaka golvet över en Plyfa skiva eller ska man ha någon annan trä skiva som suger fast plasten bättre ?.

 

Måste jag måla insidan av båten där jag lagat golvet innan jag fogskummar isf ?. Räcker det inte att måla med en bottenfärg utifrån ?.

Tacksam för tips pga att jag saknar helt okunskap.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du inte lägga så mycket på lagning och gå den enkla vägen får du ju slipa ur sprickan inifrån samt utifrån, plasta upp med väv och polyester stryk sedan på epoxiprimer på lagningen utifrån.

 

Fyll med skum om du vill ha det, på med durken och plasta in den.

 

Min durk var istortsett helt slut och det hade kommit in vatten och mättat skummet.

 

Inte konstigt pga att konstruktionen var sån att jänkarna hade bara plastat alla skott och lagt på durken, borrat lite 20mm hål för att sedan fylla utrymmena med skum, sen hade dom lagt 2 lager 450 och sedan limmat en heltäckningsmatta. Ett kapell som läcker med tiden och problemet är ett faktum.

 

Jag rev ut allt, byggde nya skott som plastades in riktigt, målade topcoat och fyllde med skum, sen plastade jag durken för sej i 3delar på undersidan för att sedan kunna måla topcoat där oxå.

 

La på durken, plastade in och ihop allt, målade sedan med topcoat på durken.

 

Mattan har jag uteslutit helt av hygieniska skäl ;0)

 

Den här renoveringen gjorde jag nog mest för att ha nåt att göra och sen vet iaf jag att den håller mååånga år nu.

 

Och en sak till, näe bottenfärg är inte vattentät så du bör stryka på med nån typ av epoxiprimer, gör du inte det håller båten ändå i många år men det är du som bestämmer vart du vill lägga ribban och river du ändå bort durken blir det inte så mycket merjobb.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan köpt 0.8l epoxy primer från biltema

Som jag tänkte måla på inuti båten på golvet (före målning av färg???) men det bör väll räcka till att dra på 1-2 lager nere under golvet också.

Det borde väll räcka med 2 lager där ?.

Sen skulle jag vilja ha tips på BILLIG färg att måla båten med

Inuti å över vattenlinjen.

En bekant till mig har målat sin båt med mekanlack men håller den sig fast på båten så den inte börjar flagna bort ?.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket man gör med skum/flytmaterial är en smaksak.

Dyblött skum tynger båten mer o får den att gå tyngre, dyrare, saktare i sjön.

Jag har rivit ut allt för mkt såntdär för att själv ha ngt vidare förtroende. Hellre att båten bullrar lite mer än att den är tyst och inte planar...om man skall ta till ytterligheter.

Det finns folk som tror stenhårt på skummet då det 'säger sej självt' att det är det bästa.

Jag har skummat många båtar själv till en känd svensk småbåtstillverkare under 90-talets senare hälft. Dels färdiga block att gjutas in i plastekor att sätta i fören , aktern och som sittbänk mitt i. Dessa gjöts i formar där polyolen blandades i en maskin som sedan tryckte ut det i en pistol som sattes i ett hål i formen. Dels blandades det manuellt i hink att sedan hällas i ner under durken på nästan färdig båt.

Det känsliga var blandningen av de bägge komponenterna. 45% av den ena och 55% av den andra. Fick man fel dosering eller om det blev dåligt mixat ville det endera eftersvälla eller krympa och bli mjukt efter något år.

Såna reklamationer var ju inte så kul så vi var glada sen när skummet försvann.

Dyblött skum gör ingen båt osänkbar...om även skrovet ovanför durken tar in vatten.

Fixar man korrekt Epoxibehandling av botten samt har 100% koll på att skummet blir bra så tror även jag att det skulle kunna vara ett alternativ. Själv känner jag inte till ngt skum-material som inte blir vattensjukt och Epoxi undviker jag till varje pris av hälsoskäl främst.

 

Om man kör utan skum i durken, kör på en grynna så vatten forsar in...så är det ju bara under durken, båten sjunker ju inte för det...såvida inte ngn har tagit upp ett hål för länspump vill säga, då är det ju kört såklart.

 

Nej, du kommer inte med kritik som jag uppfattar det utan ren teknik o det gillar jag.

 

Liksom Epoxi är Divinycell ett kanonmaterial. Otroligt mkt mer formstabilt och står emot vatten bättre än det gula skummet.

Divinycell passar utmärkt...eller skall vi kosta på oss och säga bäst, till sandwichlaminat.

Löst liggandes o 'skramlande' i kölsvinnet blir dock även Divinycell vattensjukt med tiden.(testa själv med en tom syltburk, slå i en skvätt vatten på botten och tryck ner en Divinycell-bit och på med locket. Efter ett år är Divinycellen blöt som en sur tvättsvamp)

 

Slutna celler är det vanliga försäljningsargumentet och jag kan i stort hålla med....sålänge det inte ligger och badar i vatten en längre tid.

 

I min Crescent 70-tals HardTop har jag tre styck flyttankar fyllda med polyol-skum(det vanliga gula). Två styck på vardera sida om motorbrunnen och en i mitten längst föröver. Jag har karvat av locket på samtliga för inspektion. Absolut helt torrt i alla tre. Inget spår av gammalt vatten syns innuti/under den ditplastade plywooden heller.

Jag drar till med att förklaringen ligger i att alla tre finns på ställen där skrovet är särskilt stumt samt att de sitter i separata celler.

Eftersom det fortfarande efter 40 år är torrt däri kommer jag låta det ligga kvar....eller ja, jag skall minska ner dem en aning för att få rymligare stuvutrymmen.

Den 'förlorade' flytförmågan har jag kompenserat på andra ställen.

 

Under durken var det däremot blött men där hade de varit förutseende att inte skumma heller. Det var bara att riva ut gamla inplastade plywoodskivan och smäcka dit en ny, fast denna gång av vakuuminjicerat laminat av glasfiber/polyester med just divinycellkärna :)

Oerhört starkt och lätt, ruttnar aldrig osv.

 

Tillbax till Eddy79:

 

När man ändå har durken ur, är det brukligt att man synar över skrovet invändigt och bättrar i, lagar det som är dåligt. Bäst blir det att laga från insidan, då räcker det med lite spackel och ett lager typ 450-matta på utsidan sen.

Måla med ngt annat än topcoat har jag mkt svårt att förstå vitsen med.

Ja, om man på utsidan, efter man har lagat och då lägger på Epoxi såsom Crille har gjort det sista, då må det vara hänt. Ev. lägger jag upp min gubbabåt på sidan i framtiden och gör det jag med...kastar jag på en Mercury rak-sexa blir jag nog illa tvungen...om inte länspumpen skall kopplas på tändningen o gå hela tiden :P

På insidan av durken behöver man inte måla. Min har jag dock gjort det ändå av en anledning jag inte går in på nu.

Biltemas fogskum känner jag inte till, men vill du hålla nere kostnaderna så hoppa över det o skaffa riktig topcoat att måla med inne såväl som ute, under och ovan list.

Topcoat är en slags gelcoat i härdplast som sedan tål mekanisk nötning, olja, bensin osv utan att påverkas.

Epoxi är ju sånt med att det fäster bra på i stort sett vilken ren yta som helst. Däremot om man får för sej att man skall måla med ngt annat på Epoxi så blir det problem pga Epoxin's täta struktur.

 

Plyfa, du menar såndär brun med lite halkig yta...går fint att plasta på men se till att ytan ruggas upp rejält. Jag brukar köra slippapper i typ vinkelslip med 40 eller 60 korn tills 99% av ytan är uppruggad, sen acetontvätt osv.

 

Inlägget blev lite rörigt med hoppande hit o dit. Detta pga att jag glömt av och sedan kommit på, de olika frågorna i tråden..(plastarbetare vettu')

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill börja med att tacka för svaren. Å nu till fortsättningen :)

Jag kapade upp botten i båten idag å det var BLÖTT så jag har skrapat skum

Med både kniv å spade :).

Jag har nog kommit fram till att jag ska låta nedre delen av botten vara öppen(ett par cm) så att eventuellt vatten kan rinna bakåt till ett hål i bakänden som jag sätter en expanderdyvika (tror jag det heter) utifrån brevid motorn som jag kan öppna varje höst å luta båten bakåt över vintern. sedan lägger jag en frigolitskiva+plyfaskiva å sedan plastar jag fast allt. Det måste fuskande bra hoppas jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frigolit , eller cellplast som det eg. heter är sämst. Det tror jag ingen här tjafsar emot på.

Lämna mer än bara 2cm, ca 5 cm får det nog vara om flytmaterialet, vilket du än väljer inte skall ligga i blöt längre tider.

Ja, dyvika utvändigt funkar också, om man tycker det räcker att tömma den vid upptagningen. Det där är inget fel utan en smaksak det med.

Jag hade sån på förra båten o på den räckte det inte...

Dessutom hände det att jag sjösatte utan att stoppa dit den..båten va tröög att få upp i planing då.

 

Det brukliga, när man skottat ur det illaluktande skummet...är att låta den stå och torka i 14 dgr innan man påbörjar laminering/målning men du vill väl ut o segla NU kan tänka. Tja, forcera med byggfläkt o kall luft eller ngt lite värme på ett par dgr iaf så kan det bli hyfsat ändå.

Den långa torktiden beror på att skrovet absorberat vatten(jodå), vilket blir instängt om du börjar måla på det.

Sen i framtiden kommer båten ngn gång stå ute en vinter med frostsprängning i laminatet o då är båten körd sen.

Förberedelser och planering av förarbete är A & O i såna här sammanhang...fast det örat vill du nog inte lyssna på nu när vattenskidorna står nyvaxade o brudarna hänger i klasar på bryggan...men nu är det sagt iaf. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok vad ska man använda om jag inte ska ha cellplast?

Finns det några andra smidiga skivor att köpa isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja om du nu är rädd för att cellplast suger vatten får du väl köpa cellplastskivor av typen XPS, dom brukar vara rosa/lila och ska väl inte kunna ta upp mer än 0,2% vatten.

 

Men tänk såhär, hur gammal är båten? Hur länge har det hållt hittils? Om du bygger likadant som konstruktionen var från början blir det bra ska du se.

 

Det är ju ingen Princess vi talar om ;0)

 

Jag lovar dej att om du kör med vanligt fogskum nu så kommer den här lilla renoveringen hålla så länge du har båten kvar.

 

Tycker det är lite väl stor hysteri kring det här med skum och cellplast. Istortsett alla nybyggda hus står ju på cellplast, den vanliga vita, har man då ingen riktig dränering skulle ju hur många hus som helst stå på ''vattensjuk'' frigolit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns såklart Divinycell, men det är inget budgetalternativ och inget vem som helst köper var som helst.

Jag känner att jag får passa på den frågan.

 

Det finns folk som stuvat durken full med toma PET flaskor, tomdunkar o.dyl men det känns inte helt seriöst.

 

Jag vill också veta vilket slags flytmaterial folk använder, de som föredrar sådant. Gärna varumärke och vilken kemi som ligger bakom osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kämpade i ca 5timmar med att få bort allt skum igår å jag lämnade båten med 2st värmefläktar i så jag hoppas det är torrt nu för jag har ingen lust att vänta 14 dagar...!!!!!!

 

Jag hittade en gammal skada till som var lagad som jag kommer att förstärka lite inifrån med mer plast.

Hur länge måste plasten härda innan jag kan måla primer på den ?.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du öst på rejält med härdare så behöver du inte vänta alls.

Problem med styrenblåsor kan du helt bortse ifrån.

 

Edit: Kör du 2% härdare i plasten och temperaturen medans du laminerar ligger på 20 grader kan du måla på vad som helst dagen efter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får bli en tur till biltema å köpa en dyvika att borra in i akterspegeln sen plastar jag ikväll å målar epoxi grundfärg imorgon.

Då har jag iaf 2dagar planerat framåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då va skrovet lagad inutifrån idag å jag förstärkte lite på en gammal skada som var lagad utifrån.

 

*ska man måla skrovet invändigt med epoxi grundfärg eller är det överkurs?

*kan man lägga tyngder i båten för att göra den stadigare

(Det är en liten selco så jag antar att den är rätt så ranglig i vattnet)

 

Annars så plastar jag tillbaka golvet i båten imorgon .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyngder känns förkastligt.

Om man ändå vill tynga ner, kan man lika gärna göra det där den extra tyngden gör ngn nytta. Man kan t.ex:

 

Blanda polyester med kalk till en tjock smet och hälla ut i kölen tills ytan kommer upp i ca 7-8 cm's bredd, när det har härdat lägger man ett par lager 450-matta över, ca 15 cm's remsor. Då har man tyngd där den gör som mest 'nytta' för låg tyngdpunkt samt en köl som tål nötning på klipporna tills f-n kommer och löser av.

 

Gå upp en dimension på durkplyfa'n.

 

Plasta i en extra durk under ordinarie durk närmast skrovet. Ovanpå denna, dvs mellan extradurken och durken/golvet, Där passar det fint med valfritt skum då det inte dagligen kommer att bada i lite vatten på botten.

Man får då skumets fördelar men inte dess nackdelar.

 

Jag förstår inte varför du vill täta skrovet invändigt. Vatten kommer in ändå men inte ut. Skall man göra det helt tätt får ju skrovet torka ut fullständigt + att man får lägga mkt jobb och nogranhet när man blaskar på Epoxi'n eller Topcoaten vilket man nu föredrar.

 

Alla mindre båtar utan djupt V blir lite rangliga hur man än gör. De får lite karaktären tom papplåda på vattnet.

Min första 4 m's sportbåt var plattbottnad och mkt tung. Jag hade i okunskap plastat den till absurdum. Den vägde 350 kilo + motorn, i det fallet en 70 hästars Penta. I lite grövre sjö slog den i vågorna med enorma vattenkaskader framtill som dränkte besättningen vid varje våg.

Den gick pga sin tyngd genom vågorna istället för över dem.

 

Var i landet håller du hus?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för alla snabba svar.

Jag skippar nog epoxi inuti kölen å börjar kapa till golvskivorna idag istället.

Är sugen att få i båten i sjön innan sommaren är slut :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...