Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
hawkeye6540

Fråga om bränslefilter

Rekommendera Poster

Hej. Jag har ett litet filter på min båt som sitter efter tanken - en liten glasbehållare kan man säga. Jag förmodar ett detta är ett vattenavskiljande filter. Nu till mitt problem- när filtret ärt tomt så klarar den elektriska bränslepumpen inte av att fylla filtret utan det får man göra manuellt för att pumpen ska börja suga ur tanken. Min fråga: Placerigen är nu tank- filter- bränslepump. Är det det som är problemet d.v.s. skulle det varit tank- pump- filter istället?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en normal installation.  De flesta installationer brukar behöva en manuell luftning av systemet innan motorstart om man lyckas köra torrt.

I synnerhet om vi pratar dieselmaskiner när man får lufta hela systemet även ut till spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tank pump filter är bättre.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte bättre att fylla pumpen med skit !

Filtret bör sitta först för att inte döda pumpen. Vad är det för motor?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en konverterat bilmotor B230E. Så länge jag fyller filtret helt upp efter att jag tömt tanken så funkar det fint. Så länge det kommer ren bensin vill säga. Nu har jag haft båten ståendes i två säsonger och inte användt den. Tanken har varit tom. Jag hade en lucka på tanken som gick att skruva upp och via den kunde jag torka ur uppskattningsvis 0,5-2 liter vatten. Antar att detta är kondens men med tanke på att den stått tom så länge kanske det inte är så mycket i sammahanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...