wobbler 0 Postad 20 Juni , 2013 Hej Har nu precis bytt min första impeller. Har en suzuki dt85 (1987). Innan bytet: Satte växeln i neutral, lyckades efter mycket pill lossa växelstaget under tredje förgasaren. Lossade bra och impellerbytet gick bra. Efter bytet: Propellern var fortfarande i neutral på riggen innan jag satte tillbaka den ( snurrade fritt medurs och moturs iaf). Problemet är att när riggen är på plats så ligger inte inte kroken man ska kroka i växelstaget i nivå med varanndra. Staget från riggen (vertikala om motorn nertiltad) ligger ca 1 cm under staget med kroken ( horisontella) samt att proppellern går att snurra fritt medurs men inte moturs. Antar att en växel har hoppat i men vilken back eller fram?? Ska jag lossa riggen och försöka dra i växelstaget för att försöka få neutral eller ska man försöka dra den på plats med rigen på? Har förstått att det finns nån kula i botten på riggen som lätt kan hoppa ur. Vore snällt om nån kunde hjälpa mig. // Wobbler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 Juni , 2013 Snurra motorn medurs och se åt vilket håll proppen snurrar, moturs är back. Troligen ligger växelhuset i back då den oftast är neråt. Är det så är det bara o lägga reglaget oxå i back så linar det säkert upp och du kan slutföra monteringen. Snurra INTE motorn moturs får då finns risken att din nya impeller vänder bladen åt fel håll.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wobbler 0 Postad 20 Juni , 2013 Ok, tack så jättemycket för det snabba svaret. Ska brottas med motorn så fort jag kommer hem:) // Wobbler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser