Lidd 0 Postad 19 Juni , 2013 Hej, jag har nyligen skaffat en liten Ryds 375 som jag tänkte transportera runt till olika sjöar och fiska med, runt om i Småland. Var på Clas Ohlson och köpte ett vinchfäste med vinch och två stycken båtstöd i tron att det skulle vara en bra lösning. Vinchfästet och vinchen fungerar ok, men båtstöden är inget vidare då min lille båt är helt flatbottnad. Tänkte nu att jag skulle behålla vinchen, men ersätta stöden med en annan lösning. Vill inte dra båten direkt upp på flaket eftersom ytan är skrovlig med hög friktion. Har funderat på plastremsor av liknande mtrl som billiga plastskärbrädor som glider bra, men vet inte vart man kan köpa sådant i lite större storlekar. Eller använda någon typ av rullar? Någon som har några bra tips? Tack på förhand, Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Juni , 2013 Amerikanska trailers, som drar upp väldigt bamsiga båtar, har två bräder som är fästa på lagom höjd. Båtan landar direkt på dem eller dras en liten bit. Kolla in någon bild så ser du. Vill du ha låg friktion så verkar ju en skärbräda inte helt fel. Hittar inte rätt material i huvudet just nu... jo förresten. Såna där glasplastskivor som glasmästaren har, extremt starka. Kommer inte på vad de heter men kolla med lokala glasmästeriet. Det finns säkert spillbitar förre eller senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lidd 0 Postad 19 Juni , 2013 Tack, det ska jag kolla upp ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Juli , 2013 Polycarbonat - Lexan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swedscull 0 Postad 16 September , 2014 Kanske lite sent när du redan köpt båt, men det finns båtar du kan ha på taket. Nymöhamn.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 16 September , 2014 Allt beror ju på hur mycket energi du vill lägga ner. Vi använder "vanligt" släp när vi tar upp och sjösätter vår lilla ryds sjöbris. En plyfa skiva eller liknande lägger vi löst på släpet, sedan några träklossar att palla upp den så den ligger stabilt och spännband runt. När den var uppe för "service" i somras efter ett år i sjön så passade vi på att limma fast rostfri kölskena för att kunna vara ännu mer "oförsiktig" vid hantering....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser