Gå till innehåll
onsdag 01 juli 2026
arvikaglava

Dödmansgepp

Rekommendera Poster

Jag har en äldre Suzuki utombordare på min segelgbåt.. Den har en speciell grej som måste sättas dit för att motorn skall starta. Jag tror att man skall sätta fast den längs handleden. så att om man faller överbod så skall motorn stanna. Men som hjälpmotorn på en segelbåt är den bara till besvär.

Min fråga är: Det går två ledningar till denna . Om jag tar bort arrangerammet, skall då de två ledarna kortslutas (dvs kopplas ihop) eller isoleras så att de inte kommer i kontakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det beror på om knappen är slutande eller inte. Enklast är väl att låta plastpluppen som håller ut knappen sitta kvar i motorn hela tiden och klippa av spiralplastlinan du skall ha runt handleden.

Vill du inte det så är det ju enkelt att mäta med ett instrument om den kortsluter utan plastpluppen =dödar = skall kopplas isär, eller om den kortsluter med plastpluppen= inte dödar= skall kopplas ihop. 

Egentligen behöver du ju inte ens mäta, dra ur ena kabeln från switchen när motorn är igång, dör den så skall de vara ihopkopplade. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...