vwsa 0 Posted June 7, 2013 växel problem. när jag lägger i växeln så får jag inte ur den. mikrobrytaren slår inte till. kan det bero på att jag bytt fördelare till MSD? eller beror det på brytarna eller esa modulen? brytarna som ska dra ner varven på motorn fungerar ej när man trycker på dom. Share this post Link to post Share on other sites
rool 3 Posted July 3, 2013 Väntar med spänning på bra svar angående detta inlägg då jag själv har samma problem, trots att jag bytt brytare. Share this post Link to post Share on other sites
helikoptern 0 Posted July 3, 2013 Jag monterade en MSD tändning på min Mercruiser, Vad jag vet så har inte MSD någon ingång för signal från microbrytaren så jag fick med hjälp av ett växlande relä bryta spänningen (+) till tändmodulen/spolen då microbrytaren ger signal. Detta gör att motorn helt dör under någon millisekund men hinner aldrig stanna helt. Share this post Link to post Share on other sites
vwsa 0 Posted July 9, 2013 Ok hur kopplar du relät då? vart köpte du detta relä. sätter du det mellar + o tändspolen eller?? Share this post Link to post Share on other sites
helikoptern 0 Posted July 9, 2013 Relät köpte jag på den lokala bildelsaffärn och är av typen växlande. Kopplade in detta mellan + och spolen. Vid Ej tillslag får spolen spänning hela tiden via relät, vid tillslag (signal från microbrytaren) bryts spänningen till spolen och motorn dör under någon millisekund, den polen som relät växlar till är alltså inte ansluten. Enligt en båtmek skall man på denna polen kunna koppla in ett motstånd för att istället för att motorn dör helt kunna få motorn att sänka varvtalet något, vilket kan räcka för att växeln skall hoppa ur. Jag har testat detta men inte hittat rätt impedans för detta motstånd. Share this post Link to post Share on other sites