Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Legolas

Texas, Polska båtar

Rekommendera Poster

Hej Är det någon som har några erfarenheter eller information om båtmärket Texas, kvalite, prestanda e tc? Via länken nedan ser ni vilka båtar jag menar. http://www.jhbatar.se/ Själv är jag nyfiken på modellen Texas 495 Sp. Ca pris för båten utan motor ligger på 65 000 (oprutat).

post-7534-1394234340,6793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Legolas! Själv har jag inte ens hört talas om båten, men jag har tittat på den! Varför söker du dig till ett fabrikat som nästan ingen känner till och som av samma orsak har ett dåligt andrahandsvärde som följd? Polackerna är duktiga båttillverkare, så kvaliteten ifrågasätter jag inte. Men i min smak finns det andra båtar med smartare planlösning som ger en mycket mer storbåtskänsla. T.ex. HR 510. Men det finns ju så otroligt många fler. Räkna inte med att du får så många svar från folk som har provat eller äger en Texas 495. Den är ny (och oprövad?) på marknaden så det är nog inte många som har hunnit bekanta sig med den ännu. Däremot är den ett intressant tillskott med tanke på priset. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu släpper jag in näsan igen,,,,en udda båtmodell kan faktiskt visa sig vara MYCKET prisvärd,,men kan inte detta fallet,,,,, ,,,Hoogan :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hoogan! jag tycker inte alls att du släpper in näsan.....du har ju rätt! Tycker som du, men samtidigt tycker i alla fall jag att för en mycket liten extrapeng så får man ganska mycker mer för pengarna. Om man inte ha dem extra pengarna är det nog ett bra köp trots allt. Hur den går i sjön är ju svårare att sia om förståss. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn skrev: [KUR]Varför söker du dig till ett fabrikat som nästan ingen känner till och som av samma orsak har ett dåligt andrahandsvärde som följd?[/KUR] -------------------------------------------------------------- Hej Roddarn och tack för svar Anledningen till att jag är nyfiken på märket är att en kollega till mig rekommenderade det, han är själv intresserad av en större modell i deras serie. Han hade varit och kikat på den modellen och var imponerad av vad han såg. Främst så höll finishen hög kvalitet. Jag tycker inte man kan jämföra båten med HR 510. En ny HR 510 kostar ny ca 85 000 och kräver en större motor. En så länge är de ovanliga på begagnad marknaden. Jag tycker det är bättre att jämföra den med Ryds 478, Askeladden 475, Uttern S46, e tc (liknande prisklass). Då kanske man får mer båt för pengarna i en Texas 495. Hur den står sig om fem år på begagnad markanden är nog svårt att spekulera i. Men visst har du rätt i att kända märken håller sig bättre. Kanske Texas är känd om fem år! Jag vill avsluta med att säga att jag har en så länge inte pratat med någon som har ägt en Texas eller provkört en, så jag vet inte något om märket mer en rykten och vad jag har sett på bilder. Jag kommer att köpa en styrpulpet till våren och för tillfället lutar det inte åt en Texas, men jag tycker märket verkar väl värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag hoppas och tror att du inte har missförstått mig, för jag är väldigt öppen för nya och okända fabrikat på både motor och båtsidan. Hade det varit för 10-15 år sedan hade jag varit mer skeptisk. Anledningen är att marknaden har hårdnat rejält och vill man hänga med på lång sikt måste man konkurerra med både pris och inte minst kvaliteten. I Polen finns det enormt många båttillverkare och några av dem håller väldigt hög kvalitet. En del andra gansla låg faktiskt. Hur det där med Texas vet jag inte. Men båtens vikt avslöjar lite och där ligger Texas bra till. Att göra en direkt jämförelse med HR 510 är fel, men med lite pristillägg så menar jag att man faktiskt FÅR en helt annan båt. Visst är det ett kliv upp....det är det ju. Jag kan direkt bara av att titta på bilderna se att man (i mitt tycke) får ganska mycket mer för pengarna. Kanske inte nödvändigtvis i kvalitet som sådan, det vet vi ju inte, men i planlösning. utrustning, bekvämlighet, och ekonomi på längre sikt då man i sin tur ska sälja. Och visst är kanske Texas känt om 5 år. Men att det skulle räcka till för att få upp andrahandsvärdet ordentligt gör det nog troligtvis inte. Det tar i regel betydligt längre tid än 5 år för att bygga upp dels ett namn, och utöver det även ett andrahandsvärde. Jag är tämligen säker på att jag faktiskt har rätt här. Har man dessutom otur kanske namnet inte blir känt alls även om båtarna kanske förtjänar det. Texas är helt enkelt ett osäkert kortjust i det avseendet oavsett deras kvalitet. Men är man bara medveten om det och har med det i sitt ekonomiska tänkade/kalkyl så är det ju helt okay. Vad jag tycker är lite synd är att det är aktertoft på den. Med stolar istället vid en mittpulpet får man en betydligt större båt. Det gör faktiskt en väldigt stor skillnad! Visst.....det är ett snäpp upp som du säger. Jag jämför alltså inte HR 510 med Texas. Jag menar att jag skulle nog ha valt att gå upp ett snäpp i storlek. I regel kostar det mer, men det är ju inga enorma summor vi talar om i skillnad. Om man inte väljer Askeladden Yamarin och en del andra. Då drar det iväg mycket. Och väger man in att du har ett bra andrahandsvärde i HR så blir priskillnaden ännu mindra på sikt. För övrigt börjar HR 510 att synas lite på beg-marknaden, även om det inte är så många. Men jag har sett några stycken under vintern. En HR 510 kan du räkna med att få betala runt 80.000 efter rabatt. Men då får du också väldigt mycket utrustning också. Och ett inarbetat namn. Den går bra med 70 hk. annars tycker jag att dina förslag på Uttern, Ryds och Askeladden är utmärkta förslag om man ska hålla sig till just denna storlek. Men även här är HR 465 värd att titta på. Som sagt.....det är alltså inte Texas som jag är emot på något sätt, utan mer modellen som sådan. Tvärtom hoppas jag på att det går bra för dem. Det skadar inte med ännu mer konkurrens! Men om man inte har råd att gå upp ett snäpp blir jag inte förvånad om Texas är en riktigt bra båt! Dock tror jag att skrovets kvalitet blir svårt att jämföra med Ryds nyare årsmodeller eftersom de har ett otroligt hårt och jämt skrov påg deras byggteknik. Oavsett vilken båt du än tänker skaffa tycker jag att du inte ska köpa något utan att ha provat ordentligt i sjön! Helst med den motor du vill ha. Hoppas att det går bra för dig i ditt båtval, och det tror jag säkert att det gör också! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl igen hålla med roddarn. Texas kan kanske bli en hit om den får provtestas av nån båttidning. Om den då får bra betyg. Är det ju en god chans. Speciellt om det är en sportfiskare som blir nöjd. Det är ju den svåraste kundkrets att tillfredställa. Polska båtar har ju försökt förut. Kevo var ett märke som provade. Men det stupade på en del viktiga punkter. Gick som en kratta i sjön. För låga fribord i bak. Visst kan dom bygga båtar. Var väl under en period som dom byggde åt Crescent. Vi får se vad det bär hän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska kika noga på båten och helst provköra den. Studera detaljer hur de är lösta, kvalite, om räcken verkar sitta väl fast, hållbarher att kliva på vissa delar såsom luckor etc. Såg en detalj som hade irriterat mig. I fören sitter en rulle för ankarlinan samt knapen, precis så att man sparkar i denna med ont i foten resultat. Ska man kliva över dem sä hamnar man på ankarboxen i fören vilket kan vara svag att kliva på (kolla) Pris. Skillnaden mellan en Uttern, Ryds, HR mm blir inte så stor om man räknar ihop båt motor båttenmålning mm. Den vinst man gör kan bytas mot minst lika stor förlust om man byter båt om 2-3 år. Behåller man båten mycket länge så har man nytta av ett lägre nypris. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Perry

Hej Är själv ägare till en Ryds 510 GT -01 , och går i tankarna att byta till en större polskbyggd båt typ Gaila 620 DC, 630 WA. De polska båtarna är mkt välbyggda med bra finish. Däremot så kanske inte alla detaljer är av senaste stuk. Många polska tillverkare säljer också direkt till kund och priset blir ca 20-30 procent lägre, båten har dock kvar sin EU-garanti! Men, då får du allt hämta båten själv eller boka transport. I det större båtsegmentet typ 6 meter och uppåt så finns det mkt pengar att tjäna. Det finns också fina styrpulpet båtar med namn ETOL se www.motorbatar.nu ! Sen byggs alla Örnvik båtar i Polen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Legolas... -konstigt namn..... -har du vart på bio kanske? -Skæmt åsido som slaktarn sade.. Jag har personligen ingen erfarenhet med Polska båtar men på bilderna ser den ju jækligt sjysst ut. -Fint med den integrerade badbryggan. -Fint med stæng/låsbara stuvutrymmen. -Dæremot ær jag mer skeptisk till låsningen av styrpulpeten, -finns det någon alls? Jag har sjælv kørt loss styrpulpeten på min egen båt och den var skruvad fast..... -det ær ingen skøn kænsla... Den ær trotts allt det enda du har att hænga fast i då du kør. Men om den ser solid ut verkar ju inte priset vara att klaga på. Små modifieringar typ Låsbyglar och Beslag etc. kostar ju bara småpotatis att sætta dit sjælv om man tycker att man behøver det. Polska respektive tex Svenska? -Jag tror inte Polacker bygger sæmre grejer æn vad Svenskar gør. -Det man sparar på ær ju arbetskostnaden. Min gamla sjef då jag jobbade på marina byggde egna båtar på 80 talet, -Den senaste han køpte till sig sjælv var från Polen. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Tjena, var i Polen i helgen och kan intyga på att örnviks båtar byggs där, iaf så skeppade man över ett tiotal fabriksnya båtar på färjan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var det dax för visning på JH Båtar i Knislinge i helgen. Funderar på att åka dit och spana in Texas båtarna. Verkar fina. Inte för att köpa, men för att bilda uppfattning. Känna, slita, dra och rycka, kolla om det kan vara något! :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...