Gå till innehåll
torsdag 23 maj 2024
WinWin

Garmin-antennkabel gick av

Rekommendera Poster

Hej

 

Vid sjösättning fick inte vår gps-plotter (Garmin 172c) kontakt med en enda satellit, varpå jag givetvis skulle fingra mottagaren (svampen).

 

Antennkabeln gick då givetvis av precis i botten på svampen då den satt fast och jag gängade upp den för glatta livet... Osmart, jag vet.

 

Jag vill helst slippa att dra ny kabel hela vägen och undrar om det är någon som har koll på om det finns någon form av skarv som jag kan sätta mellan den gamla kabeln, som är av, och den nya svampen som jag tänkt inhandla.

 

Alternativt, om det finns någon form av fast antenn/mottagare som man kan skruva fast i bakstycket på plottern?

 

/ Tack på förhand för ev. svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, går det att skruva isär svampen? Enligt den lilla bilden i den HÄR sajten verkar den delbar med tre stjärnskruvar, kanske finns en BNC-kontakt inuti. I så fall kanske du kan krympa på en

på den befintliga kabeln, om mått och impedans råkar stämma med RG-59:an. Skulle kontaktat Garmins support och lyssnat på invändningarna mot den metoden, kanske godkänner de den rent av trots att de inte får sälja nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Vår antenn är nog av äldre modell då den går att skruva isär.

Efter idogt googlande och noga övervägande, står jag inför tre val:

 

1) Byta ut kompletta antenndelen med kabeldragning osv.

2) Köpa en ny gps-plotter med inbyggd antenn.

3) Använda min iPad som plotter. (Dock så verkar det vara hett omdiskuterat huruvida det är bra eller ej.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...