Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Taihamn

Kad300 turbofråga

Rekommendera Poster

Hej,

Har dubbla kad300:or i båten och när jag gasar upp i plan så vill jag minnas att jag tidigare hört ett tydligt pschhhh ljud tidigare år under de varvtal då turbon laddar på. I år däremot hörs det knappt någonting?? Motorerna går bra och jag tycker inte det känns svårare att plana upp båten än föreg. År.

Kan det vara så att turbon lagt av på ena motorn eller liknande utan att det märks väsentligt på prestandan?

Jag hör det fortfarande men vill minnas att det lät mkt kraftigare i fjol och är därför orolig om det lagt av på ena motorn. Motorerna har gått 550 h. Hur kollar jag upp det isf?

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack!

Om deg nu är kompressorn som gått då? Vad är svaret gällande ovanstående frågor då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....så bör du inte mecka själv =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressorn går mellan ca 1500-3000 rpm, därefter tar turbon över. Du hör tydligt hur kompressorn går in vid 1500, däremot kan det vara lurigare att höra när den slår ifrån.

 

Börja med att kolla att kompressorn kopplas in genom att varva upp till +1500, den drivs med en rem som går hela tiden och kopplas in och ur automatiskt med en elektrisk koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, ska kolla i helgen med en motor i taget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan också lätt kolla status på turbon, om du misstänker att det är dessa. Ta bort insug eller utblås för luft (de rör som ansluts i mitten) och kolla att du kan snurra runt tubinhjulet lätt med fingrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,Jag kom på en m

 

öjlig orsak till varför det kanske inte låter lika mycket längre....

Jag kontrollerade och spände samtliga remmar innan sjösättningen och vissa var för slappa. Framförallt den rem som går till generatorn på min babordsmotor som bokstavligt talat hängde för att den var så slapp. 

Kan detta ha minskat ljudet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt viktigt att den inre remmen är fräsch. Den driver vattenpumpen. Går den av så går motorn varv ganska direkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...