Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
agoransson

Alacrity 19: Stor spricka i botten

Rekommendera Poster

Hej

 

Farsans gamla Alacrity 19 har stått på land sedan jag var en tvähand hög efter att några potentiella båttjuvar kapat kedjan vid bojen och den drivit på grund.

Under åren har skadan växt till sig och ingen har gjort något åt det, jag funderade på att spendera sommaren på att i alla fall laga botten... om det ens är värt det. Har aldrig gjort något sådant tidigare men tycker jag är rätt händig.

 

Min fråga till er, är det värt att försöka laga en spricka av den där karaktären som stått flera år på land? Går det ens utan att kapa upp halva botten?

post-10024867-1394237506,7264_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt!

Jag har själv en Alacrity 19 och förvånas över hur er båt fått denna skada. Plasten i en Alacrity är ju jätte tjock, gjordes på den tiden då plast var billigt och hållfastighetsberäkningarna inte var så där jättebra = man tog till i överkant. Hur som helst, varför ska du laga den?

Är det för att det är kul och du vill lära dig något, så sätt igång! Skriv gärna om dina erfarenheter här i forumet. Det finns fler som behöver lära sig.

Är det för att rusta upp båten och sälja den? Glöm det idag får man inget betalt för en 19 fots båt från 60-talet.

Hur som helst lycka till!

PS Om du väljer att inte laga den så kan det finnas någon som kan tänkas vara intresserad av att köpa reservdelar, jag till exempel DS

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kort svar på din fråga om det är värt att laga: Nej

Du får aldrig tillbaka de pengar det kostar dig i material om du en gång ska sälja båten.

Om du däremot har en känslomässig anknytning till båten och både du och din pappa skulle bli glada att se båten i sjön igen kan du ge det att försök förutsatt att du kommer åt på baksidan av sprickan. Bered dig dock på att det är ett rejält jobb men du kommer lära dig en hel del under arbetets gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar definitivt inte om att sälja båten; när jag skrev värt att laga så menade jag mer om det bara var bortkastad tid på ett omöjligt projekt. Men det låter på er som det inte är helt omöjligt att genomföra.

Skadan var inte så där stor i början, det är en spricka som helt enkelt fått frikort att växa obehindrat under åren.

Om jag sätter igång med projektet så kommer jag givetvis uppdatera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laga sprickan i glasfiberskrovet är väl en baggis - om det bara ör det som syns.

Hur är båten i övrigt.

Mast segel 

Skall man ha den som dagseglare spelar kanske inte skicket på inredningen nån roll. Är inredningen för mökig kan man ju riva ut valda delar och göra nåt enkelt.

Står masten på däcket är ju mastskottet//maststöttningen viktigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten fråga till TS och forumet i övrigt:

Hur kan sprickan ha ökat genom åren?

 

Som jag ser det borde en spricka i en gediget byggd båt inte växa bara för att den står på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att fukt har letat sig in och sedan har kylan gjort att den sprängts.

Masten har legat still i alla år, inomhus, samma sak med segel och dynor. Det är bara båten som är sliten egentligen - men givetvis blir det en fullskalig renovering av allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...