Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
tamb

Tanka marindiesel från land

Rekommendera Poster

Vet ni vilka sjömackar (eller vanliga mackar) i Stockholm där man kan komma med bil och fylla en jeepdunk med marindiesel? När jag kastar loss nästa gång är nog alla mackar stängda så jag tänkte tanka med dunk.

Var idag förbi macken vid Pampas och där kunde man inte komma ombord på flytbryggan landvägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos Bullandö Marina på Värmdö går det att komma ut till flytbryggan landvägen men det är väl cirka 75 meter till parkeringen. Jag använde en liten pirra när jag skulle fylla en jeepdunk.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske dum fråga men. Marindiesel, vad är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag har förstått det är det ren diesel med mindre potential för att bakterier ska frodas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv skulle jag försöka få till en inspektionsmöjlighet på tanken. Det minskar nojan och ökar sjösäkerheten radikalt. Du ser skräpet långt innan det ställer till problem och de samlade resterna från tidigare år kan sugas upp. Det kan vara på gränsen redan. Sjömackar kanske har diesel utan RME men har mindre omsättning och risk för vatten på tankbotten istället.

Hur du än vänder đig är inspektionslucka önskvärt. Det man ser kan man åtgärda. Det man inte ser men anar ger noja och dålig sömn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...