Gå till innehåll
onsdag 28 maj 2025
Gäst MaxSchmeling

Herdins olja

Rekommendera Poster

Ja.

Men du måste få bort gammalt gråträ och rester av gammal olja först. Slipa är en bra metod. Lägg sedan på olja, om och om igen tills det slutar suga i sig. Vänta någon timme, torka bort överflödet.

OBS att trasan ska göras av på lämpligt sätt så den inte kan självantända.

Nästa år räcker det med lätt slipning innan du oljar igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Muchas gracias!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Hej igen!

Jag vet att du vet vad du snackar om så följande fråga är bara för att jag är lite nyfiken på din reaktion på ett svar som jag fått betr. Herdins kinesiska olja. Personen prisar en annan olja och jag vet ju att det finns en massa olika märken att välja mellan och att alla mer eller mindre pratar för sin sjuka faster. Kan man tänka sig att förtunningen hjälper till att dra in oljan i träet? Är inte LeTonkinoise en lack och en lack är det sista jag vill ha..

*förvirrad*

-----------------------------

Den består av lacknafta, tungolja och linolja. Mest lacknafta, minst linolja. Tungolja - kinesisk träolja -  och linolja i kombination är mycket vanlig i de flesta traditionella fernissor. Men då aldrig med förtunnare. LeTonkinoise är en trad fernissa, som består av tungolja och linolja men helt utan förtunnare. Förtunnare löser även träets naturliga oljor och lämnar öppna porer när den avdunstar. Det ser snyggt ut, när man drar på olja med förtunnare, men det ger sämre hållbarhet och är helt onödigt.  På teak kan du använda en trad fernissa, teks LeTonkinoise efter du avfettat teakytan. Teak innehåller så mycket egen olja, att det är svårt att få fernissa eller lack att sitta kvar, därför torkar man av ytskicket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Le Tonkinois är en traditionell fernissa, precis som det står. Dvs den ger en yta som är ungefär som en lackad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Någon påstår att tungolja/linolja på teak svartnar... Någon som orkar ge en respons på detta?

post-10024382-1394237501,0094_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Linolja påstås kunna svartna på teak - men jag undrar om det inte beror på att oljan inte riktigt härdar och det fastnar smuts.

Jag använde kinesisk träolja på teak utomhus på olika ställen på förra båten, det gick utmärkt. Gjorde som jag skrev högre upp, slipning osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...