Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026
bottennappet

Johnson 70 hk, termostatproblem?

Rekommendera Poster

Hej,

Undrar om någon kan ge mig tips. Har en 70-hästars (-00) som kan gå 5-10 och sedan bara tvärdör utan någon som helst förvarning. Problemet uppstod förra sommaren när vi varit ute och åkt i ca 40 min (blev bogserade hem). Dagen efter provade jag att starta igen och då gick den igång utan problem?!

För att göra en lång historia kort, jag kan starta upp motorn på tomgång och låta den gå efter ca 8-12 minuter lägger den av. Inget larm eller så (har kolla säkringar osv). Väntar jag någon timme kan jag starta upp den igen och den går 8-12 min.

Kylning funkar (skvallerstrålen sprutar OK), bensinfilter bytt, skräp i tanken kollad, en tändspole (nedersta) bytt.

Kan det vara ett termostatproblem? Och var sitter den i så fall? Är inte speciellt duktig på motorer och provar därför här om någon kan ge mig ett tips (alternativ ge mig tips på en bra johnson-mek i stockholmsområde)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte den för två (tre i år) år sen så det är läge att byta den till i år under alla omständigheter. Du menar alltså att den kan påverka trots att skvallerstrålen sprutar på bra så att säga? Får kolla hur den ser ut helt enkelt.

Tackar för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om du har gnista direkt efter den stannat, har du det så är det bränslerelaterat, har du inte gnista är det tändningen. Termostat eller impeller tvivlar jag på, den ska inte dö direkt om den överhettar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...