Gå till innehåll
fredag 12 september 2025
MistLur14

Elmotor/Nödmotor till 1,5 tons motorbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Min tanke är att kunna använda denna elmotor som nödmotor vid ordinarie motors frånvaro.

Båten jag har är ca 1,5 ton tung, 6,5m lång amerikansk motorbåt.

Har elmotorerna blivit så effektiva/kraftfulla att dom skulle klara av arbetet som nödmotor.

Vad kan tänkas vavra rimligt i kraftväg att använda som nödmotor för att ta sig framåt/bakåt, undvika grunstötning, till brygga mm?

Räcker det med att schysst och kraftfullt extrabatteri till elmotorn?

Matematiska beräkningar behövs inte utan enkla förslag på en funktionell elmotor vid nödfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotorer är mer eller mindre starka precis som andra motorer. Problemet i båt är att batterierna oftast inte rcker till.

Nödmotor då vill du väl kunna köra vissa sträckor hem om förbränningsmotorn lägger av.

Tyvärr måste du räkna för att se om elmotor räcker. 1 HKr är 736W.

Men det är på utgående så för att få 1Hkr på propellern måste du räkna med verkningsgraden också. Och med 50% blir det 1472W.

Det är över 120A från ett 12V batteri och ändå bara 1Hkr.

Bara att räkna om det fungerar för dig. Jag skulle tro att 1Hkr är alldeles för litet för dig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade en gång när jag hade en opålitlig diesel, båt knappt 2 ton, 1hästars elmotor klarade inte att gå mot vinden i mycket svag vind, i med vind knappt styrfart.

Mitt råd köp en utombordare om du känner behov för en reservmotor.

Eller ännu bättre skaffa en huvudmotor som du litar på så har du inget behov för reservmotor.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte bara handlar om att kunna köra runt båten i hamnen i lugnt väder så behöver du minst fyra, helst sex hästar. Annars går det till nöds med en 2 hk, jag har gjort det med en Flipper 700.

Glöm elmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...