Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025
Kalle_AMK

Rostfri prop - vad har jag för stigning?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en beg Yamaha v6 250hk Saltwater series II med rostfri propeller.

Det är en Rapture med märkning BSS48338

Hur jag än googlar hittar jag ingen med det numret. Det verkar finnas rapturepropar för denna motor upp till 25 tums stigning.

Vilken har jag? 

post-10020202-1394237469,4602_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat där, men hittar ingenting. Kanske finns något under muttern. Där har jag faktiskt inte letat ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även andra änden av navet, den yta som vilar mot tryckbrickan kan innehålla infon du söker, vanligt på Yammas orginalproppar bl a. Märkningen du hittat o googlat är troligen nåt en propellerknackare hamrat dit efter en reparation eller moddning av proppen. Vanligt på proppar som bott i USA, är det en importerad motor/propp..? Har aldrig lyckats lista ut dessa märkningar o jag misstänker de är ganska induviduella så det finns en stor risk att den enda som vet vad märkningen betyder är han som hamrat in den..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är motorn importerad.

Jag har inte hälsat på motorn ännu. Återkommer när jag gjort det - om nu någon mer än jag är intresserad.

Men det stämmer nog - märkningen ser ut att vara knackad senare. Absolut inte i gjutformen iaf.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är intresserad! Yammor är alltid kul :) Vad exakt är det för snurra? Knasarmatat eller en OX66 med sprut, för va jag minns hette väl aldrig HPDI-motorerna Saltwater..? Troligen har jag en hel del teknisk dokumentation om motorn. Skicka mej ett meddelande med motornummer o din mejladress så skickar jag lite spännande lektyr i retur :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har så rätt, Jarb. Siffrorna står väl synliga i propellerns framkan (mot tryckbrickan).

14x19P. Och vad jag kan se har man tidigare i livet stukat bladens bakkant närmast trumman. Rätta mig om jag har fel, men visst ger väl det sternlift - akterlyft?

19P ger med 10% slip knappa 46 knop vilket är klart under vad jag tror mig komma upp i. Dock vill jag inte köra så fort utan ha et optimerat ekipage. Motorn är i största laget både för mig och båt, men jag kom över den både billigt och smidigt så jag kunde inte motstå. Hydraulstyrning och just det reglage jag letade ingick. Just det - en 0x-66. 

Jarb har ett mail att vänta. 

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har du äntligen fått ett svar i din mejlbox. Jo, ökar man cuppen i närheten av trumman ökar häcklyftet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...