sailor67 0 Postad 18 April , 2013 Hej! Dags att byta ut den gamla krackelerade dekoren på båten. Nu undrar jag hur man enklast tar bort denna mycket gamla plastdekal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 18 April , 2013 Värm med hårtork, skrapa med spackelspade. Tvätta det sista med lacknafta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nonnes 0 Postad 18 April , 2013 ps inte för varmt och för nära...sedan kan man dra med fingrarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 18 April , 2013 Om du får tag i folien och kan dra i den. Så värm i så fall med hårfön (alt varmluftpistol men då mycket försiktig på avstånd) och följ med en spackelspade eller plåtskrapa under folien. Undvik att skrapa mot plasten, det blir repor i plasten väldigt lätt. Enda lösningsmedel som är skonsamt mot plasten är lacknafta, detta löser även limmet i folien. (använd inte aceton, bensin eller förtunning, det mattar ner och löser gelcoaten i viss omfattning) Om dekalen fortfarande sitter stenhårt och inte vill släppa, prova att dränka in en trasa med lacknafta tejpa denna mot skrovet och tejpa en plast över och låt verka några timmar. Jag har även hört att det skall gå att med ånga loss med ångtvätt, men det har jag aldrig provat själv så jag vet ej om det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 19 April , 2013 jag tog bort mina i vintras med hjälp av en varmluftspistol som jag tror jag köpte på biltema väldigt billigt, funkade klockrent men man får va jäkligt försiktig så man inte bränner skrovet.. Har fått mer användning av dem så det är ingen större summa man lägger ut, bytte avloppsslang. och då slangen satt som fan på kulventilen så gick det som smort efter att ha värmt med värmepistolen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 19 April , 2013 Har själv gjort samma övning: 1. Hårtork (som beskrivits tidigare) - var försiktig med värmen. 2. Eftertorka med T-sprit, och om det inte räcker: 3. Eftertorka med aceton. 4. Tvätta och vaxa ytan på helt vanligt vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badpojken 1 Postad 19 April , 2013 Här kan jag som nybörjare ändå få briljera lite. Använd inte spackelspade eller liknande. Använd den här sprayen eller liknande: Kent special release agent Den används i bilindustrin bl.a för att ta bort limrester från dekaler. Man kan t.o.m ta bort hela dekalen med sprayen men det tar en stund. Fördelen är att det inte repar eller förstör ytan. Tog själv bort resterna av det gamla namnet på min båt så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badpojken 1 Postad 19 April , 2013 http://www.kenteurope.com/uk/shop/viewfamily.php?viewfamily=4664§ionid=215&type=Mar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 998 Postad 20 April , 2013 En gammal dekal kan lämna spår av färg eller färgskiftningar och även upphöjningar i gelcoaten. Lite grövre rubbing hjälper. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser