Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

nonnes

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nonnes

  • Placering
    Kadett
  1. ps inte för varmt och för nära...sedan kan man dra med fingrarna
  2. Först vill jag säga tack till er som hjälpt mig, det uppskattas. Efter ytterligare informationsletande så hittade jag denna site som, enl. min mening, är GRYM. http://boatworkstoday.com/ Kommentera gärna vad som visas...kanske har han fel på någon punkt eller kanske har Ni någon annan erfarenhet... Varm vår nonnes
  3. Tack för svar, det uppskattas! Jag har försökt att posta bilder men inte lyckats...har nu skalat om och provar igen. Förhoppningsvis blir jobbet mera överskådligt hejhopp johm
  4. Förra sommaren så upptäckte jag att akterspegeln var lite för flexibel samt att golvet var lite för mjukt att gå på. Vid vinterupptagningen kunde jag konstatera flera små sprickor i akterspegel och då jag plockade bort dyvikan fick jag bekräftat att akterspegeln var genomsur. Efter att ha funderat ett tag så tog jag ett beslut att dela på båten och gå igenom rubbet nu under våren 2013. Jag läste på nätet och fick pilla en del med diverse verktyg men till slut fick jag isär skrovets delar, topp och botten. Hela akterspegeln samt de bakre delarna av bottenstockarna var genomsura. Aktern har förmodligen blivit blöt genom div. genomföringar och sprickor medans stockar blivit blöta genom skruvhål för stolar och andra saker som var infästa genom golvet. Botten: Vad gäller den nedre delen av skrovet tänker jag byta hela akterspegeln samt bottenstockar hela vägen fram. Jag kommer även att plasta igen tidigare självlänsar samt hål för dyvika m.m. då dessa skruvhål är mycket slitna och otäta. Allt skall ersättas med nya genomföringar, som limmas med SIKA. Det finns även en ganska stor spricka i hörnet på akterspegeln som är ca 14cm lång och 2-3cm bred…vet inte riktigt hur detta lagas snyggt - från in eller utsida…materialval m.m… Toppen: Vad gäller den övre delen av skrovet så skall inplastat trä bytas även där, det behövs för att golvet skall bli styvt igen och för att stolar skall stå stadigt. Jag har nu kommit så långt att jag har skurit bort den inre delen av akterspegeln (plasten) samt skrapat ur ruttet virke. Det som satt där tidigare verkar ha varit 2 skivor med marinplywood om 18mm vardera sammanfogade med glasfiber. Kvar är den yttre delen av akterspegeln (plast och gelcoat) och vad jag har förstått skall denna sparas för mothåll samt att lättare bibehålla den yttre finishen. När det gäller tjockleken på den nya marinplywooden så hade jag tänkt 3 skivor om 12mm vardera, vilket ger 36mm. Det borde hålla för 200hk som trots allt satt där tidigare. Motorbrunnens ”läpp”, alltså den del som sticker ut och möter akterspegel och som utombordaren sedan hänger på/över, är 33mm djup så planen är att slipa ned ev. överskott på akterspegel tills att båda halvorna passar. Bör också tillägga att hela båten (allt synligt) skall slipas och målas/lackas Det knepiga, för mig, är materialvalet… Det behöver lagas både utvändigt och invändigt samt över och under vattenlinjen. Några hål som t.ex. ”självläns” är ju genomgående och behöver förmodligen även fyllas på något sätt då det yttre skalet på akter trots allt är ca 3mm tjockt….annars blir det ju en ”luftficka” där. Jag har spenderat de fyra senaste dagarna på nätet med att läsa olika tips på hur man renoverar, reparerar, ersätter, byter ut, lagar och fixar en akterspegel. Tipsen är lika många som varierande (trots likvärdiga reparationsbehov) och det är svårt att hitta någon som verkar trovärdig när alla känns ganska övertygande i just sina erfarenheter. Detta verkar svårare än ett läkaryrke - kan det verkligan vara så? EPOXI eller POLYESTER (plast) är frågan.. VANLIG glasfiber, VARIOPOX (diagonal glasfiber) eller KOLFIBER är frågan.. En del skriver att polyester är överlägset i pris och är lättarbetat. Andra skriver att polyester och epoxi inte fäster i varandra. Ytterligare någon skriver att polyster inte är lika vattenfast. En fjärde skriver kolfiber är dubbelt så starkt…och så fortsätter det VAD VÄLJER JAG??? främst för akterspegeln.. (Bottenstockar kör jag med polyester och vanlig glasfiber då det är inne i båten och är torrt, samma med den övre halvan av skrovet, d.v.s. golvet) Pris är INTE avgörande då det handlar om en tämligen lite yta. Det viktiga är att det skall hålla för mild till måttlig buskörning =) Jag kommer säkerligen ha flera frågor under renoveringens gång men detta känns som en duglig start. Tack på förhand Nonne som hoppas på sjösättning innan kräftskivan
  5. Jag bugar och bockar för denna information 1dl är är ju faktiskt en besparing på ca 7% vilket inte är så dåligt presterat på endast ett stiftbyte men som du skriver...jag kanske inte når samma resultat, det lär visa sig =) Hur som helst är jag tacksam för att jag fått svar ang. manipulationen av bränsle/syre flödet. Glad höst john
  6. Hej och tack för din feedback. Bara en fråga...(och en till och en till...) Du skriver Om du har en Merc V6 och har de eländiga ytgnistgapstiften kan du byta till konventionella stift. Det gjorde ca 1,5 dl/dm på min. Och ja, jag har en Merc. V6 200 L Saltwater 2005 CARB (inte 2006) Kan jag sänka förbrukningen med 0,15l/d bara genom att byta stift?? hur vet jag vilken typ av stift jag har i motorn idag....alltså hur ser man skillnad på ytgnistgapstiften resp. konventionella stift. tack på förhand john
  7. Vi hade tidigare en Ockelbo DC21 med en AQ170 B30. Inget ont om motorn som förvisso var från 1972 men den gick som en klocka och startade alltid. Det som var lite trist var bränsle förbrukningen på c:a 1,5l/dist. På dessa motorer, med 3 stycken Solex förgasare, fanns skruvar som kunde justeras för hur mycket luft respektive bränsle som skulle flöda och där pillade jag....med framgång. Jag lyckades sänka bränsleförbrukningen med ca 0,3l/d och tappade endast 3 knop toppfart. Idag har jag istället en utombordare från 2006 på 200hk...en 2-takt...och som alla säkert vet drar mera bensin än 4-takten, men då jag åker förhållandevis lite så finns det ingen ekonomi i att köpa nytt.. Då till frågan: Utombordaren jag har idag har också 3 förgasare och rimligen borde även den gå att justera med luft- och bränsleskruvar för att sänka bränslseförbrukningen...eller är det skillnad på utom/inomboradre? Är en utombordare känsligare för mixter Var motorn tåligare förr eller kanske känsligare idag Detta handlar inte om att spara pengar utan ren vilja att veta om det går...vilket det borde hejhopp j
  8. nonnes

    Spröngkåpa

    Har hört en del om trasiga sprängkåpor och vill inte uppleva dito. Hur gör man en service själv? AQ 170 B30 med 280 drev Tack på förhand john
  9. drevdelar.se - snacka med Ingmar...klockren kille som har det mesta /john
  10. Har en AQ170 B30 där jag nyligen renoverat Solex förgasarna. Sitter nu med sista inställningarna och kliar mig på skallen... tomgångskruv skall hela vägen ut och sedan in 3 kvarts varv luftskruven skall hela vägen in och sedan ut 1 och 1 kvarts varv Vilken gör/ger vad och hur noga bör jag vara Tack på förhand john
  11. har nu låst uppgiften =) kommer att lägga upp video på detta så slipper fler undra och bli grå =)=)
  12. tusen tackar och bockar =) provar mig fram, men har dåååligt tålamod =/ har nu läst lite och kan konstatera att jag redan har detta dokument, men, om man skall göra som de skriver för att demontera förgasare så stämmer det inte med verkligheten... tex så har min flottörventil ingen bricka....däremot ligger den kvar i en urskålning med en pin.... massa liknande olikheter ....jag fattar inte grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr tack på förhand j, Senast ändrad av nonnes | 05 april 2010 | 15:10
  13. Köpte förra året stora SOLEX packningssatsen till min B30 AQ170 och sitter nu vid köksbordet och kliar mig i huvudet...är det svårt...måste man ha special verktyg...bara tuta och köra?? Det som skall bytas är packningar, nåtventil och div annat pill som kom med i påsen...men behövs allt som finns i påsen? Någon sa till mig förra året att allt pill i påsen behövs inte, utan den passar flera mod...stämmer detta och i så så fall vilke delar skall jag titta efter? tack på förhand igen =) j.
  14. tack för ditt svar. jag knepar fortfarande på om jag behöver byta axel och allt annat eller bara allt annat...=) glad påsk /j.
  15. Hej Alla glada sjörövare! Jag har en B30 med läckande impeller som jag skall renovera, vilket jag redan gjort en gång tidigare...men då jag skippade att åtgärda axeln som med tidens tand har blivit något smalare på mitten där impellerhjulet sitter o snurrar. Kanske 0.2mm skillnad eller så, svårt att säga exakt utan mått, man ser det inte men man kan känna det då man drar fingret över. Det jag fixat tidigare var alla packningar och allt funkade perfekt...inget vatten...men nu efter att båten har legat på land i 17mån har vatten börjat komma ut i den NEDRE/UNDRE tjuvkiken...väldigt väldigt lite men ändå...så min fråga är: 1: Kan vatten i tjuvkiken bero på att packningar torkat då båten legat en hel säsong på land 2: Kan diffen på axelns diameter orsaka vibrationer/felaktig rörelse som leder till bristande packningar Tack på förhand john
×
×
  • Skapa nytt...