Gå till innehåll
fredag 03 juli 2026
Raine69

Skvallerröet bara droppar lite?

Rekommendera Poster

Jag har en utombordare Mercury 700 (70hp 1977).

Jag startade motorn på stativ med balja. Skvalleröret bara droppade.

Jag ser också att skvallerröret/vattnet driver bränsle pumpen (eftersom de sitter i samma lilla enhet/kåpa/pump).

Bränslet & motorn fungerar, man ser också att vattnet blåses ut ur växelhusets ovansida, som också blir varmare & varmare. (jag har tagit bort propellern)

1- Törs man blåsa rent röret igenom pumpen, med lufttryck? För att se om det bara är täpt? 2- Kan man plocka bort skvallerröter från pumpen (bypass), för att se om vattentrycket är bättre innan bränsle pumpen ?

/Raine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

Nu rör du allt till det för dig.

Skvallerrörets vattenstråle visar ifall impellern pumpar kylvatten till motorn eller ej. Ifall det inte kommer vatten ur skvallerröret brukar det oftast antingen vara fel på impellern eller tätt i slangen mellan motorn och utloppet. Förslag, peta med en speta i utloppshålet. Det samlas ofta skit just i övergången mellan slang och nippel. Kommer det ändå inte vatten, tag loss slngen och peta i inloppet till motorn. Kommer det fortfarande inte vatten, lossa riggen och kontrollera impellern.

Bränslesysemet är något helt annat. Pumpen fungerar på uder/övertrycket i vevhuset. må väl//Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Nitro

Jag bytte impellern, nu funkar det fint.

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...