Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Castwebb

Bränsleförbrukning johnson 115hk V4

Rekommendera Poster

Tja!

Har en Johnson 115hk V4 1984.

Jag skulle vilja veta om någon har en aning om vad en sån motor kan dra i timmen? Jag har en 19fots DC, båten väger ca 850kg enligt de uppgifter jg hittat om den!

Vad kan motorn tänkas dra uppskattningsvis? Jag har kört lite å räknat det till ca:40liter/tim kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte omöjligt... skulle gissa på att den med en sådan båt (om den har mycket v-botten) drar ca 1.7 liter distansen i runt 21 knop.

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla Johnson/Evinrude drog något galet med soppa. Så 1,7 lit/Nm kan säkert stämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något man kan göra för att minska förbrukningen på dessa motorer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mer än o se till att den är rätt proppad och att den är servad o synkad som den ska..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt proppad? Är det rätt propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prexis, övre halvan av WOT-range med en riktig propeller, o ingen plastleksak som ofta sitter på äldre båtar, brukar va mördande för förbrukning o prestanda..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 4 olika propellrar till motorn med olika diametrar och stigningar. Skall jag testa de olika propellrarna och jämföra vilken som går bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag osäker på vilket WOT-range din snurra har men väldigt vanligt är 4500 - 5500. Bäst bränsleförbrukning får du om du lägger dej runt 5000 med normal last. Går du ännu lägre har du ingen marginal för tyngre last o riskerar då att överbellasta motorn termiskt.

Normalt blir allroundprestandan bäst om lägger sej nära övre gränsen, 5500, med normal last. Är man ute efter bästa möjliga förbrukning kan man dock gå ner något i varv men inte för mycket, som sagt. Generellt vad gäller aluproppar som jag antar det rör sej om här så går orginalpropellrar bättre än pirat-diton. O kolla upp vad du har för WOT-range för mina siffror är bara exempel.

O investera gärna i en servicemanual o synka förgasare och tändning enligt den, kolla upp termostater och eventuella tryckhållningsventiler så motorn jobbar vid rätt temp. En förgasarrenovering med rengörning är inte så dumt heller. Repsatser för förgasare kostar kostar inte så mycket.

Snål kommer den här snurran aldrig o bli men man kan ju ge den så bra förutsättningar som möjligt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en evinrude 115hk v4. Oljan blandas direkt i bensinen då VRO är bortkopplad.

 

Körde upp 25l bensin med 4 vuxna i en RYDS 530 GT på 23km eller 12 Nm. Det är ju strax över 2l/nm eller 1l/km. Rimligt?

 

Körde mellan 20-30knop. Mest runt 20knop (max fart är 33knop med denna båt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...