Gå till innehåll
tisdag 21 maj 2024
SvenA

Ventil vattentank?

Rekommendera Poster

Har bytt ut vattensäcken mot fast rostfri tank. Påfyllning via lock-genomföring i däcket, slang ned till tanken. För att slippa separat luftslang från tanken funderar jag på om det finns en envägsventil som jag kan montera till exempel strax under däcket? Alltså vid påfyllning vatten rinner det ned i tanken. När man sedan pumpar vatten från tanken sugs luft via ventilen. Synpunkter? SvenA Navigare necesse est.Vivere non necesse.

post-5258-1394234338,3323_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Lasse, Jag har en ganska grov slang, 1 1/2-2 tum, mellan påfyllningen i däcket-vattentanken. Använder en vanlig 1/2 tums slang vid vår brygga, utgår ifrån att flödet inte räcker för att fylla den grova slangen. Alltså kan luften gå ut samtidigt som vatten fylls på. Behöver ta in luft i tanken när jag förbrukar vatten. Med en separat luftslang (kan inte ha bara ett hål uppe på tanken, segelbåtar lutar ju som bekant :lol: ) måste jag minst gå upp en bit på insidan ruffväggen. Skulle någon då glömma av vattnet vid påfyllning av tanken blir det blött inombords. Borrar man hål genom fribord eller däck slipper man ifrån den risken. men jag gillar inte att borra hål i min båt.Tänkte slippa det genom en envägsventil strax under genomföringen i däcket. Håller du med nu? Eller? SvenA Navigare necesse est.Vivere non necesse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att de flesta backventiler har ett visst öppningstryck, 1 bar = 1 meter vattenpelare. Kolla upp aktuellt öppningstryck för den ventil du tänkt montera och förvissa dig om att det kommer att funka så att vattnet inte rinner ut över däck när du fyller på. /Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för påfyllningen kan du ju ha en tunnare slang fast monterad inuti påfyllningsröret. Jag hoppas få se resultatet i Vänern som Wille föreslog om esk.. segling till Sommaren!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan dra en avluftnings slang till pentryt om du har sånt... Fischer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall till ett rejält flöde för att fylla en flera gånger grövre slang så att luft inte orkar passera ut åt andra hållet samtidigt.I och för sig beror det på motståndet i den grova slangen, i det här fallet är det i princip rakt ned. Avluftning till pentryt skulle ju fungera! Tack för tipset. Måste erkänna :oops: att mitt pentry (Triss Magnum) ej är i samma klass som ditt. Något mindre :lol: SvenA Navigare necesse est.Vivere non necesse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plasttank på 60 liter och påfyllningsrör i stäven. När tanken blir så full att luft stängs inne kan det hända att man vid fullt tryck på trädgårdsslangen får ett bakslag och en geiser med vatten står upp genom hålet. Hade säkert varit avhjälpt med en luftslang. Dock är det inga problem direkt och det renderar endast i lite färskvatten på däck. Kommer själv inte att installera avluftning. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha , det var nog snarare pentryt på min nästa båt ;-) Hittade ingen bättre bild, själv har en Beason 31 med lite mindre pentry som du säger. Du drar en slang till överfyllningshål, behövs ingen bakventil. men på moderna båtar syns inga sådana, alt. man kan borra ett, eller koppla högst upp på pentrys avlopps rör/slang. :-tackar Fischer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello Lasse! (Sorry lite off topic :lol:) Som sagt är det inte penrty på vår Beason (ähh... :cry: ) Det var en Najad 380, men jag tror inte att det blir vår nästa båt i alla fall. Siktar mer mot en begagnad Open 40 eller liknande med blygsamt pentry jämfört med Najaden 8-) ,men våran trotjänare ska vara med oss i minst 5 år till tror jag :-D . (vad hände med F-träffen? vi var på heaven23 runt 18.00 den 5:e, det var ingen där!?) Max Fischer.

post-1913-1394234338,9098_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill avslutningvis (?) meddela att jag hittat en lämplig ventil.Fanns på min arbetsplats :oops: !! I professionella diskmaskiner sitter det ett återsugningsskydd på inkommande vattenrör. Om baksug skulle uppstå skall ej smutsigt vatten från disktanken kunna sugas ut på vattenledningsnätet. Alltså en ventil som spärrar vatten i enriktning, öppnar lätt, släpper in luft åt andra hållet. SvenA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...