Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kalabra

Rensa kylkanalerna YSB light

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tänkte rensa kylkanalerna på min YSB som är färskvattenkyld sedan början av -80 talet.

Behöver jag ta av toppen och göra det mekaniskt eller räcker det att koppla förbi det slutna systemet och köra igenom den med vatten?

Min tanke är att plocka ur motorn nästa år och gå igenom den grundligt men vill veta att det är skapligt rent denna säsongen.

 

Något medel man kan använda som löser avlagringar?

 

Tips på hur man rengör en värmeväxlare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ifall den kyler som den skall och du ändå tänker göra en grundligare genomgång nästa år så behövs nog inga större åthävor? Skulle nog bara spolat igenom glykoldelen med vatten, eller mer  troligt struntat i det också. Glykolvatten smutsar nästan inget jämfört med sjövatten.

Värmeväxlarens sjövattendel består vanligtvis av nåt 30-tal parallella och rakt lättrensade små rör (tuber) som kan klogga igen, och när tillräckligt många är täppta* överhettar kanske motorn. [skulle fixat ett lämpligt rensverktyg till verktygslådan ifall du inte redan har ett sådant bra&ha-verktyg  (kanske en stel metall-ten typ tillräckligt lång svetspinne?). Samt utfört rensning för att bli bekant med handgreppen, stänga intagskranen, öppna växlarens gavel och i med renspinnen o.s.v. ... skadar väl aldrig med lite övning inför eventuellt akutläge** nån mörk gungig natt? ;)]


*)  Symptomen blir karakteristiska; överhettad motor + normalt sjökylflöde (hörs ofta på avgasljud) + ovanligt kallt vatten i avgasutlopp mynnande ovan vattenlinjen. (Flödet påverkas knappast eftersom exempelvis 3 av 30 öppna tuber fortfarande kan ge helt okej flödesarea, däremot minskar växlarns värmeöverförande effektivitet katastrofalt.)

**) Även med filter före växlarn kan det bli stopp, åratals av ansamlat zink-smul från offeranoder kan  nog täppa till. (Har i.a.f. själv råkat ut för detta på min vertikalmonterade Martec där smulorna ramlar rätt ner i tuberna och ansamlas. Nå, först efter tjugotalet år uppstod problem, så om tio år är det kanske dags igen att ta fram mitt svetspinne-verktyg?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...