Gå till innehåll
torsdag 18 september 2025
frewi9

Hur ställer jag in tändplattan/tändningen?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Suzuki 3,5 hk  -80 som är extremt svårstartad. Efter MYCKET felsökande så tror jag att det är nått med tändningen som inte står rätt till. Den startar efter ett tag om jag startar den med skruvdragare och den går rätt bra då den väl är igång.

jag har bytt brytarspets och ställt in den på ca 0,4 mm och kollat så jag har en stark och fin gnista, men den rackaren startat inte på stargas en gång när jag rycker i snöret.

Jag har vart på och skruvat på tändplattan men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Nu skruvar jag i blindo och provar, men ingen förbättring.

Är det någon som kan förklara hur man gör?  hur ställer man in förtändningen? kommer det en gnista när brytarspetsen öppnar?  Det finns märkningar på svänghjulet men jag förstår inte riktigt hur jag ska ställa in efter dom?

Otroligt tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnistan kommer  när brytaren öppnar, ja.

Vilka markeringar man har på svänghjulet varierar, men det kan t.ex. vara ett streck som ska linjera mot märkningen i blocket (eller motsvarande) när kolven är vid övre dödpunkt (högst upp i cylindern) för att visa att svänghjulet faktiskt sitter rätt på vevaxeln, och en annan märkning strax före övre dödpunkt som visar att brytaren ska öppna där.

Vanligtvis ställer man brytargapet rätt först, sedan vrider man hela tändplattan tills brytaren öppnar när svänghjulet är i rätt position. Varierar självklart en del mellan olika motorkonstruktioner så den exakta metoden kan vara lite olika, men så länge man har koll på dessa grunder brukar det gå räkna ut hur man ska göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Då ska jag försöka mig på det igen

Det är ett T ingraverat på svänghjulet och lite längre bort på svänghulet är det 3 st sterck tätt inpå varandra.

Kan det va så att brytaren skall öppna när T är i linje med märket på själva blocket tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, gissar att T står för Top, d.v.s. kolvens ojusterbara toppläge relativt motorblocks-markören? Skulle därför satsat på att brytarna skall öppna vid något av de tre strecken istället, för tändning måste ju alltid ske ett antal grader före toppläget. Ju högre varvtal desto tidigare/ fler grader.

[Varför det finns tre streck vet jag inte, men ofta påverkar väl gasreglagets läge tändförställningen mekaniskt och helt direkt på småmotorer. Hela tändplattan vrids i.s.f. helt primitivt alltefter gasarmens läge via en särskild mekanism. (I större motorer används regulatorer som reagerar på det verkliga varvtalet, inte bara gasarmens läge.]

Fråga: Påverkas tändläget ifall du flyttar gasarmen hit&dit, och i så fall hur många grader? (Kanske som mellan de yttre av de tre strecken?)

[Hittade f.ö. en Suzuki verkstadshandbok, tyvärr gällande 1988 och senare. Men möjligen en smula relevant ändå? Tågordningen är väl som påpekats att först byta/jämna till brytarspetsarnas kontaktyta, sedan ställa in maxöppning med bladmått till 0,3-0,4 mm och först därefter att grundinställa önskat tändförställningens gradtal. (Off topic, men den udda mini-finessen i skissen step 8 med ventilationshålet för bättre kylning av brytarspetsens kontaktyta hade noll koll på tidigare. :)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jätte tack för det svaret och handboken!yes

Svar på frågan:

Nej det är inget som justerar tändplattan när man rör gasreglaget utan tänplattan sitter fast med 2 st skruvar under svänghjulet. Om man skall justera tändplattan så får man ta bort svänghjulet, skruva upp dom 2 skruvarna, justera tändplattan förhand och skruva fast den igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suzukis hovleverantör Brownspoint i New York har sent om sider kommit i gång igen efter orkanen Sandy. :-)

På sidan 12 kan jag f.ö. ana av de ganska korta hålen för skruvarna 14 att justermånen är liten, kanske bara 5-8 grader? Skulle kopplat en svag glödlampa eller en multimeters ljudsignal direkt till brytarspetsarna - alltså utan inkopplad spole/kondensator och kollat att öppningen sker vid svänghjulsstrecken. Borde väl bli så ifall brytaravståndet är okej, men en koll skadar inte. Hade nog helt sonika satsat på tändplatte-justering för öppning vid de mittersta av de tre strecken, i brist på exakta instruktioner. Eller kanske runt 10-15 grader före kolvens toppläge.

Hur har du kollat gnistans effekt? Man brukar låta tändkabeln gnistra direkt mot motorgodset, sätt exempelvis en lång skruv i tändhatten och rigga ett litet gnistgap från den. Borde gå att få åtminstone 4-5 mm lång gnista, annars kan tändstiftsgnistan utebli vid startförsök p.g.a. kolvens kompression.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan beskriva hur jag brukade göra i mopedåldern. Ställ in rätt brytargap trolige 0,4 mm. Tag av tändstiftet vrid runt motorn i rotationsriktningen leta upp toppläget på kolven. Ett sjutmått är bra till detta. Ställ kolven 3-5mm FÖRE övre dödpunkt, sätt ett tunt papper t.ex smörpapper mellan brytarna och vrid försiktigt tändplattan mot rotationsriktningen tills pappret lossnar. Spänn plattan och prova motorn. Det kan behövas lite justering sedan men sätt ett märke någonstans så du vet var utgångsläget finns. Funkade på trimmade moppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Tack för alla tipps o all hjälp!

Får se om jag får till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...