Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
davidi

Autopilot, ST2000+ eller annan?

Rekommendera Poster

När jag kikar runt efter autopiloter för rorkult utmärker sig ST2000+ med ett betydligt lägre pris än konkurrenterna.  Finns det någon anledning att välja något dyrare?

Hur väl fungerar den helt utan kringutrustning?  Vad kan jag tänkas vilja koppla ihop den med?  Navigator finns ombord, och den pratar NMEA.  Nexus vindinstrument med NX server finns också.  Måste jag komplettera med NX2 server för att få autopiloten att styra efter vinden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om pris och kvalitet har varit uppe i nån tidigare tråd, slutsatsen var då att det i allmänhet är mekanikens kvalitet och drivmotorns effekt/snabbhet som brukar skilja. Vill man exempelvis att den skall kunna styra dagar i sträck i rejält gropig sjö samt hålla i många år så kostar det. Själva elektroniken är billig i jämförelse men brukar ändå styra förvånansvärt skickligt utan onödiga roderrörelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan autopilot sedan 5 år har seglat till gotland åland ibland i hårt väder ensam. 

autopiloten har fungerat mkt bra och har varit en förutsättning för att kunna segla själv. 

Enda felet är när jag haft en mobil i fickan och lutat mig för nära kompassen. då har båte svängt kraftigt, upp till 90 grader pga störningen från mobilen. 

TJO Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag köpte en Raymarine ST2000+ för ett par år sedan, redan efter en säsong (ca tusen sjömil) började mekaniken låta illa och piloten kändes glappig och allmänt utsliten. För ca ett halvår sedan köpte jag en ny AP men denna gången blev det istället en TP32 från Simrad. Den har nu gjort sitt jobb klanderfritt ombord under flera tusen sjömil.

 

Min erfarenhet är att TP32:an har bättre kvalitet än ST2000. Funktionsmässigt gör båda sitt jobb. Jag brukar låta piloten styra antingen fristående eller mot waypoint, har aldrig låtit den styra efter vindriktning. Främst därför att jag inte litar på den fladdriga vindvinkel som mitt Raymarine vindinstrument ger, och dessutom har vi vindroder ombord som med fördel sköter detta jobb medan piloten får vila.

 

Med vänlig hälsning,

Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig för det enklaste och billigaste alternativet, en Simrad TP10.  Jag räknar med att den kommer att göra sitt jobb alldeles utmärkt under tiden jag springer ifrån rodret korta stunder.  Behöver jag mer än så får det bli en uppgradering senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

I en test i den engelska båttidningen Practical Boat Owners så ansågs Simrad Tp10 vara   bättre än Raymarine 1000+. Skillnaden var hårfin och det som avgjorde, om jag minns rätt, var att Simraden var exaktare, vattentätate och tystare. Kanske är det egenskapen tystare som märks mest och som visar sig vara viktigast i det långa loppet. Om kursen varierar en aning hit och dit på några grader när är väl inget man, i alla fall jag,  bekymmrar sig om. Allt beror naturligtvis hur man vill segla och varför man skaffar en autopilot. 

Jag ska köpa en Simrad Tp10 i år och jag kommer att använda den korta stunder när jag behöver göra något annat än just sitta och styra. T.ex läsa sjökort, koka kaffe, kissa eller bara sträcka på mig lite grann. Jag seglar mest ensam så autopiloten ska bli min kompis som kan avlösa mig vid rodret kortare stunder. Det som avgör mitt val är priset. De olika märken som finns verkar ju vara ungefär lika bra.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med nuvarande båt medföljde en Simrad T20. Tidigare har jag haft olika Autohelm. Skillnaden mellan de olika är ganska liten, de gör sitt jobb bra, Simraden känns lite mer gedigen. Enligt rekommendationerna så räcker TP10 till min båt men jag är väldigt glad att föregående ägare tog i lite när han köpte och valde en lite starkare.Jag är också väldigt tacksam att han köpte till fjärrkontrollen, den är väldigt praktisk eftersom man kan sitta var som helst och göra de små kursjusteringarna som ofta behövs pga vind/avdrift/möten mm. Jag tror fjärrkontrollen är nödvändig för att koppla piloten till plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...