Gå till innehåll
lördag 30 augusti 2025
Nilam

Hyra trailerbar båt

Rekommendera Poster

Jag och min sambo är sugna på att skaffa oss en trailerbar segelbåt med bomöjligheter. För att testa på olika modeller och se om stuket är något för oss är vi intresserade av att hyra några veckor i sommar och testa lite. 

Nu funderar vi på var vi kan hyra sådant. Vi talar om båtar som: Elan 210, Campus 7.4 el. motsvarande. 

Så, tips om någon har mottages tacksamt. Vi bor på västkusten och har väl tänkt testa runt i kring men också ev en tur till Norge. 

Mvh!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en liten Albin 57:a på trailer i höstas av ett dödsbo för ynka 5000:- för att kunna se nya horisonter utan att behöva segla hela vägen dit med den tiden det tar. Att kunna hänga på trailern en fredag och dra ner till Malmö, sjösätta och segla över till Köpenhamn på fredag eftermiddag. Tillbringa kvällen på något trevligt ställe, gå på något museum eller annat som lockar och återvända till Göteborg på söndag middag var det som fick mig att köpa en liten hanterbar milslukare.

Man måste inte ha det senaste i båtväg för att ha det lika kul. Trailerbara har jag inte sett till uthyrning någonstans. Jag tror att ni får se er om efter en att köpa för att prova och om det inte passar sälja vidare igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Det behöver inte vara det senaste, iaf inte när vi provar. Vi vill mest testa konceptet, men det är klart att vi vill testsegla den båt vi ev senare köper- speciellt om det blir de lite dyrare varianterna. 

Helt klart intressant båt, ser lite klumpig ut, men den kanske går ok i sjön? Finns det något utrymme till bekvämligheter, främst någon form av toalettmöjlighet är intressant. Kök också, men det är ju tämligen enkelt att fixa på olika sätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båten original finns plats för en utdragbar pentrylåda i fotsteget ner där man kan ha ett origokök och ett par kastruller. I min båt finns det precis som på Albin Express en utdragbar låda i ena stickkojen om babord. Där får plats betydligt mer. Under insteget har jag en porta potti för trängande behov.

Båten är rymlig för att vara 5.74 lång och 2.41 bred. På sidan www.albin57.net finns en hel del info om just Albin 57, både tips och trix från ägare. På facebook finns grupp som heter albin57. Och det finns en medlem på albin57.net som har en egen sida med massa tips och annat.

Vill ni prova min båt en vecka i sommar för en billig penning kan ni höra av er. Den ligger i Göteborg på trailer.

Fina segel (ny gennaker för iår), för övrigt bra utrustad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en ännu så länge oseglad Campus 600. När ska isen släppa...?

Matlagningen blir naturligtvis lidande på en så liten båt som Albin 57 eller Campus 600, vilket är mycket billiga trailerbara båtar. Maten behöver dock inte bli lidande, eftersom man får en hel del pengar över till restaurang jämfört med nyare, större och dyrare båtar.

Jag kommer dock att använda min främst som dagturbåt den närmsta åren, sen får man se...

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, vi är ute efter viss standard- om det finns att få på konceptet kan vi vara villiga att betala för det. Beror ju helt på ekonomin när det  väl är dags. Kan allt vänta ett år eller två på själva inköpet. 

Till dess är vi intresserade av att prova, så vet ni ställen/privatpersoner som kan tänkas hyra ut så är vi intresserade och då behöver det inte vara högsta standarden- alls. Men vi siktar på att kunna bo/campa i den 1-2 veckor (två pers) under sommaren. 

Skriv gärna om ni hör/ser något. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...