Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
jonastajtlajn

El-tilt fel Hejälp!

Rekommendera Poster

Hejsan jag har nyss köpt en mecury 30 hk 2 takts 98 elstar o el tilt. o nu har vi montarat den o tänkte vi skulle testa tilta upp den men det går bara en liten bit, sen stannar den men om jag lyfter sammtidigt så går det om jag hjälper den så undrar vad som kan vara fel  har iallafall 6 månaders garanti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla batteriet, de brukar vara lite tomma så här års om de inte underhållsladdats.

Antingen med ett annat eller mät spänningen vid belastning dvs när du tiltar. Är det bra vid batteriet, kring 12V kan det ändå vara dålig kontakt på vägen fram till tiltmotorn. Helst ska du då mäta på motorn eller så nära den du kan komma åt med ett universalinstrument och voltmätningsområdet. 

Att det fungerar när du hjälper till tyder på svagt batteri och inte på en fastrostning. Möjligen att det är kärvning som kan lösas med fett eller inoljning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan tog nyss ut ett helt nytt batteri så det tror jag inte kan vara eller. för när jag lyfter den lite så kneper det till där staget går ut  som lyfter motorn.  kan inte vara att tilten är kass eller burkar dom inte gå sönder så. mvh jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra du fick garanti då den ju verkar trasig.

Vänta på nån på MG som är bra på utombordare. För att vara säker på att batteriet är OK kan du ha en lampa ansluten samtidigt. Genant att komma tillbaka med motorn om det ändå skulle vara batteriet. Det är besvärligt att bära iväg den, transportera mm också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej ska vänta o se om fler svarar innan jag ringer företaget. ja den väger ju en del plus att detta är 10 mil bort o hem 10 mil  o han sa att den går tilta långt upp sen när man kommer hem blir man rätt sne när det inte funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var ute o mäte  batteriet o vid kopplingen inne i motorn med. o batteriet hade 12 volt o när jag hittade 11.86 sen vid motorn var det 11.30 när jag tiltade upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra då är det till att bära och transportera dit och hem. Otur.

11,3V vid motorn är ju helt OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

går trim o tilt motorn när den inte tiltar motorn mera  då är det inget fel på den ,då är det för lite olja i systemet eller kan kolven va krokig axeln

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja ja tilt motorn går ändå den inte kommer högre upp.  okej  men kan man skruva bort skruven när motorn är längt upp  för jag kna hjälpa den upp men vad händer när jag ta bort skruven  det jag inte vågade innan om motorn skulle åka ner. kan man se om axlen är sne?

mvh jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja ta bort skruven med motorn fult upp tiltad å fyll på olja ska vara fullt å kör några gånger å ev fyll på mera nivån ska kollas med motorn fullt upp tiltad atf olja går bra eller merc trim o tilt olja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska du kolla om axeln är krokig är de lite bökigare då måste du lossa på den övre tappen å vrida på tiltkolven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej då ska jag ta o testa detta först innan jag kör tillbaka med motorn för nu har vi redan satt på motorn på båten så lite jobbigt o göra om det igen väger lite. men motorn åker inte ner för jag skruvat bort den skruven. mäst det jag är nervös över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nä om det är rätt skruv du tänker lossa så vill jag minnas att den är gul en plast skruv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det stämmer sitter en gult plast skruv då vet jag vilken jag ska ta ska testa detta=)

tackar för hjälpen  skriver här hur det har gått imorgon.

mvh jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

först kom det lite ginomskinlig olja den kom detta när jag började tilta den uppåt. men ska fylla den imorgon men när jag tog bort skruven så ran det ut direkt. så det fanns nog olja. eller har jag fel.

post-10024232-1394237404,5545_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

motorn måste vara fullt upp tiltad vid kontroll av nivån,sedan tycker jag att det ser ut som att du har vatten i oljan de ser jag på färgen  rosa aktig den ska vara röd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej hmm men om det är vatten i den kan det ju inte vara bra det går inte få bort vattnet utan skruva sönder den helt eller. men när jag öppnade skruven kom det fin olja men när jag började använda tilten så kom det sån här färg som på bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo de är ju så att den fina oljan ligger överst å den som inehåller vatten ligger i botten på oljebehållaren för vattnet är tyngre,men prova å fyll på ny olja .ser ut som att trim o tillt enheten är kraftigt korriderad anfrätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan nu har jag hållt på men nästan en liter o den går lätt i början men när det ska börja lysta andra lyftet så stannar den men den går upp om jag hjälper den. är den kass då eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja har du fullt med olja i påfyllningshålet så då har du något läkage någon stanns,om du tiltar upp så mycket den orkar stannar den kvar i detta läge sedan eller sjunker den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag tror att de har gått in vatten i hydralsystemet o ställt till det med ventil problem o kanske annfrätta täningsytor i kolven mm,har du köpt den på någon båt firma så borde de ficksa till en bättre beg trim o tilt enhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...