jonke_66 3 Postad 11 Februari , 2013 Hejsan, Är det någon som har erfarenhet av att använda färgborttagningsmedel för att ta bort gammal lack? Jag kör normalt med värmepistol och skrapa men i detta fall funkar inte det då det är en ratt jag måste ha trären. Tips mottages tacksamt. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 11 Februari , 2013 Det enda färgborttagningsmedel jag hittat som säljs nu, och som fungerar någorlunda, är Slipox. Jag har iofs inte testat det på fernissa/lack men dock på några olika färgtyper. Det är inte lika bra som det gamla hederliga Bums som fanns förut men det händer något i alla fall. Bäst är om man kan täcka ytan med plast så det inte avdunstar. Kan ju vara knepigt med en ratt men du kan testa att ta en plastpåse av lite grövre, helst genomskinlig, plast som du suger ur luften med en dammsugare. Genomskinlig är bra så du kan följa förloppet, räkna med att det kan ta ett par dagar och att inte all lack löses upp. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 11 Februari , 2013 Tack Fred! Ska testa med det. Ratten e ganska stor så jag får se om jag får ner den i en säck. Men det brukar helt klart hjälpa att få vakum det vet jag. Bara att sätta igång.. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 11 Februari , 2013 Hur stor är den? Jag kom på att det ju nu finns speciella påsar avsedda för kompakt förvaring av kläder, kuddar, filtar etc att köpa på Biltema och Classe. De har zip-lockfunktion och en speciell ventil för att sätta dammsugarslangen på för att suga ur luften. Påsarna är av rejält kraftig plast och lufttäta (eeeh, naturligtvis! ). Möjligen kan plasten vara lite för styv men det kan ju vara värt att testa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 11 Februari , 2013 Ja men det e ju klart! Har ju såna till dynorna till utemöblerna! Perfekt tips! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 11 Februari , 2013 Rapportera gärna hur det gick sen...om det gick! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 12 Februari , 2013 Hej, Vanlig kaustiksoda fungerar superbra! (står på förpackningen hur man blandar) Det går även att blanda i lite tapetklister om man vill ha en tjockare konsistens... Lyck till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 12 Februari , 2013 Att kaustiksoda fungerar utmärkt att ta bort gammal olja, det har jag färsk erfarenhet av. Det ger ett väldigt mörkt resultat som kan blekas med saltsyra, åtminstone på teak. Dock visste jag inte att det funkade även på lack/fernissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser