Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
ChalleJ

Får man fiska krabba med kräftbur ??

Rekommendera Poster

tjenare, är väl ganska tidigt ute nu men, antar att bästa tiden för krabbfiske är väl runt hummersäsongen så jag tänkte fiska lite krabbor inför hummersäsongen då i augsuti september, stora krabbar snackar vi nu, så tänkte höra med folket här om man får fiska krabba med kräftburar ??  då antar jag också att man måste ha en flyktväg på 75 mm i diameter ??

mvh cj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är knappt nån skillnad på kräftburar o krabb burar ingen större skillnad iaf, plus att ja inte tänker köpa krabb tinor bara för att fiska lite krabba inför hummerfisket, känns meningslöst när man har massa kräftburar o hummertinor redan.. nån  som kan tips om bra agn till krabbor som är billigt lätt att få tag på ? fiskrens funkar de ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på denna videon så fiskar dom krabba med en vanlig hummertina, antar att man får fiska så här året om ?? då dom har en stor flyktöppning i varje kammare på 75 mm i diameter ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man får ta krabba som är fångad i en kräfbur, enda gången man inte får fiska krabba är under det årliga fiskeförbudet from 15 sept till hummerpremiären. Bäst tycker jag genom åren det är på våren, i alla fall hade våra krabbor mer mat som vi fick på våren än under hummersäsongen. Sämst med mat är det under sommaren/ när de ömsat skal. Vad gäller agn funkar mer eller mindre allt. För några somrar sedan när vi skulle fiska så hade vi inget agn, så vi tog en burk med tonfisk i vatten och öppnade lite så bara lukt kunde spridas, och vi fick många krabbor. Kräftburar rekommenderas inte att fiska krabba med om du inte sätter i större ingångar,då ddessa normalt sett är ca 70-75mm i diameter, som även flykthålen ska vara. Gör som vi har gjort, eller köp biltemas hummertina för 170;- och byt ut flykthålen, alt sätt större flythål på dina hummertinor som väger lite och står kvar på botten. Bifogad bild på våra hummertinor som i grund och botten är Kräftburar med matpåse som vi monterat 100mm ingångar på.

post-10023665-1394237358,0652_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, fundera på att pröva agna med insaltade makrill huvuden, de borde funka, eller finns de riska att de drar till sig hummer när de är insaltat ??

om man nu skulle fiska krabba på våren med en hummertina från biltema, borde de väl räcka att ha ett flykthål på 75 mm på tinan eftersom biltemas hummertina bara består av en kammare ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det räcker med ett hål på 75mm efersom det är bara är en kammare.

Hummer kanske går in, men den kommer komma ut om den inte väger flera kilon. Agn funkar vad som, tror dock inte att det spelar någon större roll, satsa i stället på att skaffa tjockare/dubbla matpåsar så att agnet räcker längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp de har jag på min kräftburar men har lite annat utan svältkammare också med stora ingångar de blir nog bra !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går säkert att googla detta men en snabb fråga här verkar enklare. ;-)

Varför kallas det svältkammare, är det kanske i detta utrymme fångsten ansamlas men på nåt vänster ändå utan att kunna käka upp betet? (Tidigare i tråden föreslog davidlobster tjockare/ dubbla matpåsar för att få betet att räcka längre så det där med svält verkar litet tvetydigt?) Bara nyfiken. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att: när hummern/krabban har ätit sig mätt vill den ta sig ut där ifrån. Men eftersom den inte kommer ut samma väg som den kom in, och inte genom flykthålet utforskar den tinan och hittar ingången till svältkammaren. Om det är en hummertina och inte en kräftbur som den befinner sig i så är svältkammaringången helt i nät där överdelen hänger ut. När den har passerat svältkammaringången så sänker sig den vilket förhindrar fångsten från att rymma. På Carapax hemsida kan du läsa mer om det om du trycker på mer info om tex hummertina yrkesfiske 15

Här är två videor när jag förklarar olika skillnader.

http://www.youtube.com/watch?v=fGkmruO7OHs

http://www.youtube.com/watch?v=uzXOnL56qRo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Davidlobster: Tack för svaret, en hummer - till skillnad mot en kräfta - tycks alltså klara att klättra tillbaka till betet ifrån svältkammaren ifall dess ingång inte säckar ihop om jag fattat rätt. Kanske är den vigare eller smartare på nåt sätt? Verkar hur som helst fritt fram för alla varelser som är tillräckligt små att käka av betet så stor åtgång är begriplig. Kollade också Carapaxsidan.

[Ps. helt OT men jag har funderat på en skylt eller banderoll Kräftskiva, välkommen! för det årliga kalaset. Fast på hemsnickrad latin, kan väl bli nån sorts svart humor med Cancer-discus, välkomnius? Ursäkta oss göteborgare och våra usla ordvitsar ;-)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej får jag väl säga. Till vad? Jo - kräftor kan också klätta tillbaka, men eftersom vi talade om svältkammare och hummer så valde jag att inte blandade in kräftor. Men kan ev göra en video på det så småning om...

Det enda är att man normalt sett inte har mjuk ingång till svältkammaren i en kräftbur - utan en ring på 70-75mm i diameter. 

Kolla bara hos Carapax - 2 av 14 om man inte specar egna förstås

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...