Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
marko4

Suzuki 115-DF drar mycket olja?

Rekommendera Poster

Tjenis,jag har en suzuki 115-DF som gått 700 timmar varav ca 500 timmar trolling,den drar ca 1L olja per 50 timmar,plockade ner alla kåpor idag å motorn var helt torr?kör med Mobil1-delsyntet 10-40,kan det vara så att man måste ha en annan olja?kollade även stift mm,allt ser ok ut men.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, oljan är det nog inget fel på. Försöker översätta 50 timmar till en bilmotor, det blir kanske 300 till 500 mil, då är 1 liter ganska mycket.

Kan motorn ha sotat igen av trolling-körandet, någon ventil kanske är bränd eller kolvring fastsotad, vilket kan leda till högre oljeförbrukning.

Kör motorn någon 1/2 timme på högt varvtal kanske runt 5500 varv för att blåsa ur den och se om något blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tcckar för svaret !men jag tror tyvärr inte att det är lösningen,iom att när jag trolling fiskar så kör jag oftast ganska långt ut på ca 5000varv....å stiften var gråa å fina...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedre vevaxeltätningarna är inte helt ovanligt på Yammor. Hur det är med Suckor har jag dålig koll på men att ta ner växelhuset o kolla om drivaxeln är kladdig tar ju inte många minuter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom fett på de ställen det ska va det så ja. Är den oljekladdig eller det finns oljekladd i utrymmet där drivaxeln löper så har du nog läckaget där. Som sagt inte en susning om det är vanligt på Suckor men på Yammor är det i vart fall förekommande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...