hustran 0 Postad 1 Mars , 2006 Nu är det så,att jag inte vill byta.Det är en stark sak,tror jag.Med rätt vägledning,mår den bra.Men jag är uppenbarligen fel....hjälp den,och mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ogio 1 Postad 18 Oktober , 2012 Någon som testat med Slick 50 i bensinen på en 2 takts utombordare? Köpte ett renoveringsobjekt som stått några år, när jag rev ner motorn så var veven lite dålig. Har haft uppe veven i en svarv och putsat av tapparna men tänkte ändå att det kanske skulle va bra med någon tillsats... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Oktober , 2012 Inte testat Slick 50 men denna produkt funkar bra. Slår man den t ex i en Briggs & Stratton gräsklipparmotor får man sänka tomgången. I FAQen står hur man behandlar en tvåtaktare. www.prolong.com/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 18 Oktober , 2012 jarb, talar du av egen erfarenhet? Nyttan med Slick 50 är mycket omdebatterat, det kan i vissa sammanhang tom finnas risk för skador. Tillverkaren har mig veterligen aldrig lyckats påvisa någon effekt i ett helt oberoende test. Det finns flera tillsatser av liknande slag. Vill man läsa kritska synpunkter kan man surfa på t.ex. Slick 50 snake oil. Det jag känner till med anknytning till B&S är det så kallade no oil testet med en B&S-motor, vilket B&S själva vederlagt genom att upprepa samma test utan Slick 50 Jag kommer aldrig hälla Slick 50 i någon av mina motorer, kanske någon gång MoS^2 men då skall det finnas alldeles speciella skäl. Edit: lagt till saknade bokstäver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Oktober , 2012 Jag tror inte på dylika preparat, finns inget som funkar ännu, men det kanske kommer i framtiden. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ogio 1 Postad 18 Oktober , 2012 Fick tips om en produkt som heter MCR, är typ det jag söker som blandas i bensinen och lägger sig som en hinna över alla ojämnheter på lagerbanorna. Läs mer på smartoil.nu. Är det någon som testat den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 18 Oktober , 2012 Vilket problem vill du lösa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Oktober , 2012 Lugn i stormen lite nu.. För det första har jag inte propagerat för Slick 50 överhuvudtaget utan en helt annan produkt. För det andra rör sej detta inte om ett normalt driftfall. I en väl fungerande motor behövs inget sånt här, tvärtom finns nog risk för andra problem. Jag förutsätter att det här rör sej om en budget/kul-grej renovering där TS inte blir allt för lessen om det skulle gå åt pipan. Om jag missuppfattat detta är mitt tips istället o lämna veven på slipning och kör ÖD-lager eller hitta en annan vev som är bättre. Men nu tror jag Ogio har en gammal snurra som han varit o filat på veven på för o se om han kan få igång skräpet o han är nog lite orolig att den ska gå med metallisk kontakt. Att kulorna o rullarna i lagrena inte snurrar som de ska. Då kan en tillsats som lindrar skadorna om så är fallet faktiskt göra lite nytta. Jag har en del bekanta som älskar gamla maskiner, det behöver inte va en motor, det kan va en ångmaskin, ett minisågverk eller vad som helst, gärna från 1800-talet, gärna stått i ett kärr ett par decenium. De hamnar ofta i fall liknande Ogios när de bara vill få igång nåt gammalt skräp. Det är dessa snubbar som visat mej denna produkt. Bl a genom o slå det i gräsklipparn, B&S är en riktigt kass motor som inte ens har några ramlager. I en riktig motor hade förmodligen inget hänt. O en B&S behöver det nog inte heller för de verkar hålla i evigheter ändå. För övrigt använder sej ingen av dom det heller i motorer som funkar normalt. Prolong vill såklart inte tala om vad deras produkt innehåller men det kan mycket väl finnas molybdendisufid i då det är halt som h-lvete :-) En tillverkare av fartygsmotorer som jag jobbar med har t ex två momenttabeller, en för om skruven är smord med Molykote och en för vanlig motorolja. För M20 är momenten 275 resp 400 Nm för att få samma presskraft i skruvförbandet.. Ett alternativ om du nu av tidigare skribenter blivit övertygad att inte använda nån tillsats så kör på en olja som har mycket antislit additiv. Yamalube 2-M och Quicksilver Premium plus sägs ha mycket av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 18 Oktober , 2012 jarb och ogeo, Sorry, det är jag som läser dåligt. Jag är väl lite stressad av att du jarb nu har fler inlägg än jag. Funderar på att gå över till att skriva några +1 inlägg i trådar där det kan passa :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Oktober , 2012 Wow, jag visste inte ens att jag gått om ;-) :-) 1607 mot 1604 :-) Men Yamaha-frågorna brukar ebba ut under vintern så du lär nog gå om igen när det blir mer el o elektronik diskussioner ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ogio 1 Postad 18 Oktober , 2012 Det stämmer i stort sätt det som jarb skriver. Hämtade mig en mariner 100hk -88 som stått ett par år för att plocka ner och lära mig lite mer om utombordsmotorer (aldrig plockat ner mer än ett par växelhus för att byta impeller) 2an och 3ans vevlager + ett ramlager har varit fuktigt och gjort märken i veven. Hade igång motorn när jag hämtat den och det sjöng ganska bra om det. Nu är den ihopsatt igen och jag hoppas att jag ska kunna använda den någongång. Grejen med tillsatsen är att eftersom jag har putsat själv så är det ju lite större märken än det borde va och lite hjälp med smörjningen skulle nog inte va fel. Funkar det ändå inte får den stå i ett hörn och va fin istället. Växelhus, rigg, kåpor mm är nylackade med ny dekor blir för dyrt att kosta på motorn beg vev och nya lager. I helgen vet jag ödet, ska bara limma lite magneter i svänghjulet så är det uppstart som gäller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ogio 1 Postad 30 Oktober , 2012 Ingen mer som har några tips på tillsatser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 30 Oktober , 2012 Det finns inga underverk på burk, skadade motordelar är och förblir skadade. Extra tvåtaktsolja kan minska friktionen och minska risken för metall-mot-metall kontakt i lagren, men det är ungefär allt du kan göra (men det kan istället t.ex. få tändstiften att slå igen). Kör den som den är och be en bön, eller byt ut skadade grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 Oktober , 2012 På skolan harvi faktisk testad slick 50 en gammal traktor diesel. Efter inkörningen tömde vi motorn på oljan och körde 2 timmar utan olja. Sen demonterade vi hela motorn och hittade ingen skada alls. nån effekt har det säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 30 Oktober , 2012 Det testet är bara värt nått om man gör samma sak med en obehandlad likadan motor och får sämre resultat där, eller ännu hellre, testar tio behandlade och tio obehandlade motorer och ser vad statistiken säger. Och dessutom, även om Slick 50 håller motorn vid liv längre i en sådan situation, vad har det att göra med en motor som får olja som den ska? Helt andra förutsättningar... Jag vågar påstå att väldigt många motorer kan gå överraskande länge utan olja så länge belastningen är låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Oktober , 2012 Flummo, tänk på att motorn det handlar om här inte representerar nåt normalt driftfall och det pratas inte heller om generell användning av tillsatser i motorer som funkar normalt. Även vanliga motoroljor innehåller tillsatser men i just detta fall vill TS stärka upp skyddet om motorn skulle gå med mer metallisk kontakt än normalt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser