Gå till innehåll
onsdag 08 juli 2026
Watermill

Vintertäckning

Rekommendera Poster

Vettig täckning till en 35 fots flybridgebåt. Har en känsla av att en A-ställning blir mycket hög, bultat på räcket medför hög belastning när vinden tjuter, sk båtgarage inte tillräckligt höga, hyra kall plats inomhus ca 25000:- här i Stockholm! Något tips någon? Båten blir ca 6m hög när den står på land! 

Watermill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du teakdäck och mycket annat utvändigt teak?

Bild på båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skutan är en Princess 35, mao ingen teak på däck! Enklast kanske låta den stå utan täckning i vinter och beväpna sej med piasava kvast och plastskyffel för att hålla snödjupet på däck på en anständig nivå!

Har kapell till flybridge och rutor, kommer troligen behöva en maffig rengöring till våren men hellre det än en sönderblåst täckning som skadar!

Skipper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag aldrig några fina båtar, men jag brukar bara täcka sittbrunnen dör det finns en del teak och det även kan samla sig en del snö i hålet. Självlänsar som fryser mm. Resten är plast så det tar inte nån större skada.

post-945-1394237274,4341_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör andra Princessägare? Har du inte koll på någon annan som har en likadan båt som du kan fråga?

Min spontana tanke är att göra som du skriver, låt båten stå otäckt (!) över vintern. Dock skulle jag ta bort kapellen och göra någon slags presenningstäckning där istället. Skaffar du en lite grövre presenning så håller den ju lika bra, eller bättre, än kapellen och du sparar på originalgrejerna.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen litet OT på många sätt, men nya båtar verkar ofta vara förpackade med krympplast.

Borde väl därmed finnas någon eller några fördelar ifall industrin valt detta, kan jag fundera?

(Kan tänka mig att transporter på öppna järnvägs- eller lastbilsflak kräver billiga ickefladdrande och gärna låg vindprofil pga fartvind etc, men sen sviktar min fantasi litet. :)

Här en firmalänk som erbjuder liknande som vinterinpackning, i.a.f. lokalt mobil runt Tjörn. Inbyggda ventilationsventiler, och rentav dragkedjedörr för tidig vårservice. Blir ju nyfiken, vad tusan är detta för nåt? Nån som provat eller kan utreda närmare, är det något att ha??

http://www.holmesletten.se/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en som tog bort kapellet för det var han rädd om. Han byggde sedan en klen trä-ställing över båten och lade sedan på en tunn japan-pressenning. (Motorbåt kabintyp med kapell)

- Ja sa till honom att jag skulle nog bygga lite stadigare täckställning och framförallt sätta på en betydligt bättre och stadigare pressening.

- Han tyckte att jag inte behövde bry mig!

Det gjorde jag inte heller därefter, men kunde notera att snön kom och sedan lite regn och sedan kolapsade hela skiten, och så såg det ut resten av vintern, båten blev väl fylld med vatten, snö och is den vintern. Märkligt att det såg ut så hela vintern, jag tror inte han såg till båten överhuvudtaget, jag vet inte, men jag antar att träinredningen måste ha blivit skadad.

Så jag tycker definitivt att du bör bygga skyddande tak över kapellet och på sådant sätt att presenningen inte ligger an mot kapellet. eller ordna så att vatten inte når in i båtens känsga delar.

I övrigt kan jag hålla med ovanstående är det bara plast tex ett fördäck, skardäck osv så behöver det inte täckas, om det inte finns trä eller annat känsligt eller där det kan tränga in vatten som fryser. Billiga lätta pressar som fladdrar i vinden i en höststorm kan slita mer på båten än lite vatten och smuts kan göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju den rätta metoden. Allt fler gör så idag.

En annan lever ju i det förgångna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vara intressant att vet om inplastningsmetoden fungerar....! längre tid.

Skillnaden är att nytillverkade båtar är torra på fabriken när den packas och kanske dessutom torrluftas med aggregat under transport och förvaring.

Om man gör samma sak när man lyfter upp på hösten en regning dag och bygger in all fukt kanske det inte är lika bra...? Möjligen om man sedan avfuktar med agregat och ozonbehandlar så kanske det kan funka.

Men jag tror mer på en tät täckning för regn men öppen för ventiltion är rätta tricket för att slippa problem. Den metoden har fungerat alla år tidigare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du tilldelad en uppläggningsplats året runt? I sådant fall finns alla möjligheter att bygga sitt egna tvådelade båthus på hjul. Med 45*70 reglar, husvagnshjul och ett par rejält spända, dyra pressar på det vällutande taket är det båtsäsong dygnet runt året om där inne. Sätt billiga pressar på lång- och kortsidorna (ovan nämnda Japan-pressar) så blåser inte skapelsen sönder när du förankrat den i marken för året.

Som en talare ovan indikerade; det är otäckt att krypa ner under täcket om vinternätterna medveten om att båten står otäckt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inplastning, säkert smidigt men knappast miljövänligaste alternativet med massa plast som ska slängas varje år.

Går även åt ett stycke gasol för att forma plasten.

Krävs ett antal ventiler för att slippa mögel då det blir fukt under plasten. Alternativt bra luftfuktare i båten för att driva ut fukten.

Går nog inte ge några generella råd då det beror på vart båten ska stå och form på båten. Det finns platser utomhus där vinden inte kommer åt vilket gör vintertäckningen enklare än om man även måste ta hänsyn till storm under förvaringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...