Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Anderssonjorgen

Landströmsproblem

Rekommendera Poster

Hej!
Var till båten igår och tittade till den och helt plötsligt har mitt landströmssystem slutat fungera. Det finns ström i kabeln fram till båten. Det har funkat klockrent hela sommaren så jag blev mäktigt förvånad att jag inte hade ström i båten igår...
Jag har en Sea Ray Sundancer 230 med originalmonterad landström. Bifogar bild på centralen. På bilden är centralen nollställd när kortet togs.
Någon som har nån idé på vad det kan vara för fel?

/Jörgen

post-10016693-1394237251,1624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga... Jag har ingen aning... Hur kan jag ta reda på det? Jag köpte båten av ett båtföretag i Laxå. När jag behövt hjälp stod jag ensam. Inget intresse alls från företaget att hjälpa till med mina frågor... Jag är helt nybörjare med båt. Det var skälet till att mitt första båtköp gjordes hos en marina. När jag betalat båten blev jag ganska ensam...

/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får öppna luckan och mäta på insidan om det är spänning på kontakterna. Iaktta försiktighet bara. Mät med en voltmeter som klarar 400V växelström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta också om centralen är CE-märkt, är den inte det så har båtfirman begått en brotslig handling. Kan göra dem lite mer samarbetsvilliga ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert någon säkring på 230volt sidan ...sen , om jag kom ihåg rätt,så kan du ladda hem manuelen från SeaRay hemsida . Är det ingen indikering alls , tänkte på den röda för polvändingen , eller mätaren ..??...kom på en sak ..du vet väl att du måste även vrida den gula handsken du sätter in i 230 intaget på båten , om den sätts in kl 12 så ska du vrida den till kl 1 eller 2 . Man kan även se funktionen på stiften på intaget, ser ut som L ... För gör du inte detta vrid så blir det inte kontakt ..Obs ,momentet görs givetvis innan du skruvar på ringen !! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte även en huvudsäkring vid intaget där du ansluter kabeln.(luckan bredvid) Om jag inte minns helt fel så har jag för mig det gör det på min Sea ray iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Amerikanerna använder transformatorer som galvaniskt skydd mellan båt o landström. P.g.a. detta så måste pluggen (stöpseln) var inkopplad åt rätt håll. Prova vända den åt andra hållet.

lycka till,

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galvaniska isolatorn är ansluten mellan båtens jord och nätets jord så den ska inte ha nåt att göra med att du inte får ut nån spänning! Enda anledningen till att man vill ha rätt polaritet är att knapparna på panelen som även är säkringar inte är 2-poliga. Vilket i sin tur leder till att du kan ha spänning till apparater och uttag även när knappen är av om polariteten är växlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...