Gå till innehåll
lördag 03 maj 2025
johangranrot

Optimax varnar o drar ned motorvarv

Rekommendera Poster

Hej, Har en Optimax 150 hk från 2003. Råkar ibland ut för att motorsystemet avger ett varningsskrik för att sedan dra ned varvtalet till tomgångsvarv då man är på väg upp i planing. Detta inträffar oftast då båten har full last (max antal passagerare) och första gången man försöker ta sig upp i planing. Andra gången (då jag oftast trycker till max för att verkligen komma upp) brukar det gå bättre.

Trodde först det berodde på låg oljenivå/bensinnivå, men detta inträffar även med full olje-/bensintank. Dock verkar det gå bättre då man är få ombord och båten alltså är lättare. Det borde knappast bero på att motorn är för varm, men jag har en teori om att motorn hamnar för nära vattenytan då båten stegrar och år på väg upp med full last. 

Kan det vara så att kylstrålen inte lyckas få iväg vattnet? Någon som har någon erfarenhet? Marinverkstaden har kört båten med uppkopplad laptop, men alla värden är då normala och båten går som den ska (och det gör den alltså, när det inte är så mycket last i båten). Någon som har någon idé om vad det kan bero på. I loggen (när man kopplar upp motorn mot dator) finns varningar för överhettning i historiken. Men allt ser alltså normalt ut nu när de kör den. 

Någon som har en idé/erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenheter från en äldre Yamaha:
- Kolla om termostaten kan vara trög
- Kolla om oljefiltret kan vara skitig

samt naturligtvis kan givarna varna i onödan (dvs ej helt perfekta givare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tveklöst börjat med att byta impeller. Jag skulle tro att du har problem med kylningen. Det är ju inga större pengar och det ska ju ändå göras förr eller senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Finns en rejält tilltagen verkstadshandbok (654 sidor) här ...
http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/115-135-150-175_optimax.html#/0

Själv har jag inte lyckats lista ut hur man snabbhoppar till ett visst avsnitt som ser intressant ut enligt innehållsförteckningen? Att hoppa en sida i taget - ifrån antingen början eller slutet - ger mig skavsår på pekfingret ifall exempelvis sid 325 söks. ;)

Hur är det med eventuell tidsfördröjning?
Tänker att det borde gå åtminstone några sekunder ifrån det att båten reser fören tills det börjar larma ifall det verkligen blir för hög temp? Att ifall kylflödet försvinner så kan väl inte tempen öka ögonblickligen, metallen måste nog fördela och fördröja larmet en liten smula?
Är det däremot nåt elektriskt glappfel beroende på lutning eller annat så reagerar väl larmet bums och mer slumpmässigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte minns helt fel så är en av parametrarna den kan larma på för snabbt stegrande temperatur Och då sätter den felkod på överhettning Så börja med impellern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, hade nog också satsat på byte av impeller - ifall den inte är bytt relativt nyss - plus kontroll av pumpens insugskanal.
[Kanske är den delvis blockerad så att pumpen kaviterar (producerar bubblor av gasen vattenånga) vid högt varvtal, men efter din felbeskrivning så kanske luftbubblor är mer troligt?]
Eller för den delen helt enkelt bara ryckt på axlarna, anpassat körstilen och låtit saken bero?

Skrovet kanske trycker ner luft just som du förmodar, och litet osannolikt så råkar nån luftblandad virvel nå ända ner till pumpinsuget just under de förutsättningar du beskriver?
(Att båtskrov faktiskt kan pressa ner luft strax under ytan är välkänt för dem som försöker hitta en lämplig position för ekolodsgivare.)

Nå, hittade handbokens beskrivning av larmorsaker ...
http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/115-135-150-175_optimax.html#/180

Fäster mig särskilt vid att det finns en trycksensor för kylvattnet, men den har knappast aktiverats enligt dataloggen? (Får man skit i ledningen på pumpens utloppsida så stiger rimligen trycket brant, men ifall gas på inloppssidan hämmar kylflödet så reagerar den inte?)
Du beskriver att varvtalet vid feltillfällena automatiskt sänks ända ner till tomgång, alltså mer precist inte bara ner till 25% som exempelvis glappande tempsensorer kan åstadkomma. Därav min förmodan om att gas i pumpinlopp eller runt impellervingarna - luft eller kavitationsvattenånga - också indirekt stöds av loggen??

Blev en långt dragen hypotes, men ändå? ;-)
[Ps. Varje siduppslag i handboken har en unik webbadress vilket f.ö. är jättebra då man vill länka, så för att hoppa långt kan man manuellt redigera adress-ändelsens slutsiffra till önskad sida. Litet knöligt, men skavsår på pekfingret undviks. :)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...