guzzy96 0 Postad 9 September , 2012 Hej! Jag har nog fått en slags beslutångest. Jag köpte min första båt, en Örnvik 510 HT med en 25 hästars johnsson från -74 som startar på första rycket. Den vill jag dock byta ut till en 50 hk(max godkänt för båten) 4takt på ca 10-15 är gammal. Har sett en honda från -99 inte så långt hemifrån för 39 000:- Är den värd att satsa på? om inte, vad skall jag då sikta på? Nu till huvudfrågan: vad skall jag göra med johnsson motorn? Sälja den eller köpa en styrpulpetare att hänga den på? vill gärna inte ställa den i någon vedboa så den inte startar upp om några år. Tacksam för svar:) MVH Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 584 Postad 9 September , 2012 Jag kan inte svara på vad du ska göra med din gamla motor och inte om Hondan är värd sitt pris men min erfarenhet av Honda är bra. Som det verkar nuförtiden, båtar och båtmotorer är iskalla. Pruta så mycket så du skäms och sen en hel del ytterligare. Om du inte går i mål med din förhandling så vänd dig till nästa objekt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzy96 0 Postad 9 September , 2012 Tack för svar! skall försöka pruta när jag fått kontakt med säljaren. Det gör jag när jag kollat med några anhörig till mig som är bra på motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzy96 0 Postad 11 September , 2012 Ingen som har något tips på hur jag kan lösa min situation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 September , 2012 Jag har en gammal Johnson 20Hkr -90 som jag konserverat (vinterförvaring) och har i reserv om den nye skulle krångla. Det har den nyare (2005) gjort 2010 och även i år. Bra då att ha en reservmotor som räddar säsongen. Rent generellt tycker jag gamla motorer är alldeles för dyra. Köp nytt istället. Gammal motor har du ju redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzy96 0 Postad 11 September , 2012 tack, en helt ny motor är lite utanför min båtbudget men om jag köper en ca 10 år gammal 4-taktare så ligger de på ca halva priset mot en ny, och då är det en uppgradering med runt 24 år, mer än dubbelt så mycket som åldern på 4taktaren.. hur skall man konservera johnssonen? behöver man inte starta upp de varje år några gånger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 September , 2012 Läs på nätet hur. Byt växelhusolja . Kör den i sötvatten i tunna eller med spolmuff (biltema) och så spruta in konserveringsolja i insuget tills den dör . Sen bara att ställa undan. Det ha funkat för mig sen -71, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 September , 2012 Skulle du ge halva priset för en 10 år gammal bil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 12 September , 2012 Hondan från 1999 har använts upp till 14 säsonger så din fråga är helt relevant. Har Hondan använts flitigt (javisst, säljarens gamla mor satt bara i båten och stickade) så har den nått end-of-tthe-road så att säga, eller väldigt nära..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzy96 0 Postad 12 September , 2012 tack för tipsen! skall fortsätta organisera mina båtplaner så får jag se hur det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser