Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
mikaojje

Mercury 60 3-cyl 1985 förgasarproblem?

Rekommendera Poster

Hejsan!  

Jag har ett högst irriterande problem med min båtmotor som jag tänkte kanske någon kunnig kunde lista ut vad som är fel. Hela historien börjar med att motorn en dag dör på tomgång efter någon timmas körande. Startar motorn igen varpå den dör. De går att köra motorn om man gasar på men inte för mkt då börjar den blöddra. 

Har nu haft uppe båten 3 ggr, bytt tank, nytt bränsle, blåst förgasare hos firma. Nu går den ett tag sen börjar den bli dålig på tomgången igen men blöddrar ej. Det går att köra med full gas och ger vad ja tror är full effekt. När ja pressar på blåsan så har ja märkt att nedre förgasaren flödar när motorn är avstängd. Skall inte de vara helt tätt? Detta ska väl inte vara möjligt? Testade när motorn gick dåligt att tömma nedre förgasaren på bränsle genom en mässingskruv. Helt plötsligt beter sig motor grymt bra igen efter ett pump på blåsan och start. Vet inte vad de är för förgasare men kan de vara så att flottören typ fastnar eller liknande i något läge och därmed inte faller tillbaka som den ska och på så sätt orsakar att den går dåligt på tomgången?  Någon som har några andra ideer? Bränslepump?

Mvh

Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat munstyckena i förgasarna? Ut och kör, stoppa in ett finger åt gången i varje förgasare. Börjar den gå bra när du gör det på en förgasare så är det den du har skit i. Om det nu inte är någon händig person som varit och vridit på inställningarna

Senast ändrad av sea-ray_230 | 22 augusti 2012 | 14:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går ju ibland så inställningar tror jag är uteslutet. Menar du att om ja blockerar luftinsuget på en förgasare så går den på den andra? Kanske bara behövs en förgasare på tomgång?

Tror inte de ska va skit har just blåst rent dem och efter 2 timmars körning kom problemet tillbaka? Och med ytterst lite gas går den på tomgången ändå. Jag drar en del vattensport vilket innebär att de blir accelerationer fram och tillbaka, då tror ja ngt hänger sig i nedre förgasaren och detta släppte när ja tömde den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...