Gå till innehåll
måndag 05 januari 2026
Trebarnspappan

Lagom båt till familj med tre barn

Rekommendera Poster

Hej! Håller på att bli galen på blocketannonser, tänkte fråga er som vet... Vad ska man åka i om man vill: Kunna lägga tre barn (8,4&3 år nu) Sova bra själv Åka skapligt snabbt (minst stadig planingsfart) Ha ett någorlunda problemfritt ägande Hålla sig mellan 300' och en halv miljon vid köp Man bara undrar!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att många väljer en amerikansk DC med midkabin, så länge barnen inte är fullstora så sover de 3 utan problem i förpiken, men det krävs en midkabin som inte är för trång för föräldrarna.

Men med svenskt väder och ofta kallt i vattnet (vilket för att även luft och båtskrov blir kalla), så tycker jag att man får mer glädje av en båt med tak = HT eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle säga att vi sitter i samma båt, fyndigt va ^^ Dock ej troligt då blir väldigt många i båten om hela familjen skall med!

Har även jag tre barn i åldrarna 8,6 & 2.

Mina kriterier ser ut som dina, har även lagt till följande kriterier:

Diesel - Singelmontage - DC (Gärna med tvådelat kapell)

Dessa båtar står under bevakning hos mig:

Nimbus 28 DC (Oftast bestyckade med AQAD40 i singelmontage, marschfart strax över 20 knop)

Princess 286 (väldigt lik Nimbus 28:an, finns även den med singelmontage.)

Sealine S25 (Osöker på hur stor den egentligen är, fyller mina kriterier i övrigt)

Har även kastat ett öga på en Formula 27, kanske lite för amerikansk för min smak.

Kanske någon av dessa passar er? Andrahandsvärdet på dessa båtar verkar vara sunt!

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi Fenix Turbo ritad av PelleP, Kolla på båtagent där min är till salu har haft den sedan 2004 och vi är en familj på 5 personer där våra barn nu har vuxit i från båtlivet. Härlig båt med många smarta lösningar. Dina kriterier stämmer väl överens.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Sea-Ray 270 som funkar utmärkt med 2 egna barn på 11 & 8 och en kompis ibland. Men då bör den vara från -98 eller senare, med utgång via framrutan, så barnen slipper klättra på dom minimala skarndäcken. Helst med Dinette som går att bädda ner & singelmontage på motorn.

Vi kastade ut micron,monterade solcell, bra batterier, och är numera ute 3 veckor iett svep utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag säger båt med akterruff. Ungar älskar att ha ett eget krypin och föräldrar kan tycka det är rätt skönt att de kan ha sina leksaker och prylar där...   samtidigt är i alla fall jag skeptisk till att alla sover i samma rum. (inte minst med tanken på att risken finns att far (jag) snarkar. och så slipper man väcka hela konkaraongen om man går upp tidigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, finns mycket att välja på!

Denna måste vara rätt mycket utrymme för slantarna. Och köper man båt nu, under rådande konjunktur och årstid så är det ju helt klart köparens marknad.

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_3055_00_a_41892798.htm?ca=1_9&w=3

Akterruff är bra, men den är också där, tar utrymme ur sittbrunnen och gör det svårt att nå badbryggan på vissa båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, med den avgränsningen tror jag du kommer fån en väldig spännvidd på köpråden.

Allt från en Ryds Camping från 1978 (får du väl visserligen långt under din budget), till Storebro, Nimbus från 1980-talet, till riktigt färska amerikanska DC:s.....

Mest en smaksak vad man vill ha. Jag hade valt att köpa så färskt som möjligt, något amerikanskt. Tycker man får mest för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diesel eller bensin kan ju vara en avgränsare om man har specifika önskemål där, samt drev eller axel.

Skarndäck är ju praktiskt med flera barn och då kan vissa skandinaviska alternativ vara bra.

Annars kan jag också tycka att så nytt som möjligt är en bra devis, talar av erfarenhet då min båt fyller 40 snart .-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...