IsacP 0 Postad 15 Augusti , 2012 Hej! Jag har tänkt köpa en båt till nästa sommar, men har lite problem med vilken sort jag ska ta. Har tänkt mig en motorbåt runt 100.000 ( -20.000). Vill gärna ha en som är billig att åka med och med 4-5 kojplatser. Var har ni då för tips? Har hört att t.ex. Albin, Nimo och Uttern är relativt billiga i drift om man kör i marchfart. Men vad är det för skillnad om man skulle gå upp lite i motorstorlek till en roligare båt, men ändå ligga och puttra i max 10 knop? Det är ju kul att kunna dra på lite ibland, men Albin gör väl inte mer än 15 knop max? Tacksam för svar! MVH // Isac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 15 Augusti , 2012 Skillnaden är främst att de med större motor som går snabbare är dyrare. Åtminstone om du vill ha en båt där 4-5 kan sova hyfsat bekvämt och det finns övrigt som gör livet drägligt (kylskåp, spis, rinnande färskvatten, toa med dörr, värmare). Jämfört med för 40 år sedan så är det få numera som tycker det är OK att en motorbåt har maxfart på 7 knop, så snipor är väldigt billiga. Äldre båtar med akterkabin som Albin 25 går lite fortare, men inte tillräckligt tycker många nuförtiden. Även en Nimo eller Uttern med standardmotor från 80-talet går bara ungefär 20 knop med semesterpackning, för långsamt tycker en hel den... Kanske främst de yngre som kommer in nya på båtmarknaden. Båtar som går 30 knop i samma storlek och med samma bekvämligheter är bland annat därför dyrare (även andra förklaringar finns). Jag upprepar en gammal tanke: Med begränsad budget så är det lättare att få både bobåt och fart genom att köpa 2 båtar: en stor bobåt och en liten men snabb båt som även går att dra på släp efter den stora som jolle. Farten känns dessutom mycket mer i en liten båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IsacP 0 Postad 15 Augusti , 2012 Okej, tack så mycket för svaret Ska kika vidare lite på blocket, kanske kan tänka mig att gå upp i pris en del också. Har hittat en del runt 160-170 som är intressanta. Återkommer om jag har fler frågor Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 39 Postad 16 Augusti , 2012 Hejs Vad har du för erfarenhet av båtlivet. Är du duktig på att pyssla med allt från att plasta till att meka motorer och dyl. Att köpa en båt för strax över hundringen med 4-5 kojer och annat lullull så kommer det vara en båt som kommer behöva en del underhåll. Finns en del trådar om just detta ämne. //Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IsacP 0 Postad 16 Augusti , 2012 Jag har inte så jättemycket erfarenhet från båtlivet, har aldrig ägt en båt själv men har varit med några vänner ut ett antal gånger och nu har tiden kommit för att köpa en egen båt tänkte jag. Ja det verkar finnas en hel del bra trådar på detta forum om allt som har med båtlivet att göra, det känns skönt att veta! Har kikat lite på de här båtmodellerna, om ni känner till någon så kan ni väl skriva några rader om dem, plus och minus, bränsleförbrukning, skötsel osv. Vore jätte snällt! ♦ Marieholm Cardinal 28 ♦ Concorde 900 ♦ Mirall 26 ♦ Fjord 27 Sel Cruiser ♦ Four Winns 265 Vista Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 16 Augusti , 2012 Båtarna som du listade är väl inte direkt billiga i drift. I början nämnde du uttern. De har en modell som heter 690 finns med både innombordare och utombordare. En hyfsat bra första båt som är billig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser