Malou45 0 Postad 13 Augusti , 2012 Hallå på er, Jag har köpt en Valiant rib med syntetisk teak. Den tidigare ägaren spillde bensin på teaken vilket gjorde att den gick sönder. Nu är en del av hörnet brutet och borttaget vilket innebär att materialet under teaken (någon form av trä...) är blottat och det är även en springa in under den hela teaken. Min fråga till er är om detta kommer att bli ett problem när den ligger ute och det regnar? Och om så är fallet hur kan jag laga? Kan jag kanske behandla den blottade ytan med någon form av skyddande yta (lack?) och kanske täta springan med silikon? Tacksam för hjälp Kram Malou Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Augusti , 2012 Har du nån bild? Vad är det för matrial? Fabrikat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malou45 0 Postad 13 Augusti , 2012 Har tyvärr ingen bild idag, men ska ta en när jag är ute vid båten nästa helg! Vet ej vad det är för material/fabrikat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 14 Augusti , 2012 Om ytan inte är så stor, så kanske det är bättre/snyggare att byta ut hela den trasiga skivan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 14 Augusti , 2012 Jag utgår ifrån att det är ett gummiliknande material? Kan du hitta samma material skulle det snyggaste vara om du kunde stansa ur eller skära ur en sektion och fälla i en likastor bit som du limmar med en brun tätmassa (inte silikon). Eller om du kan skära bort en ribba och fälla i en ny och foga i med svart nåtmassa runt om (om det är svart nåt idag..?) Att trycka i brun massa i själva skadan blir nog sådär... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malou45 0 Postad 14 Augusti , 2012 Tack för svar! Jag bryr mig inte så mycket om hur det kommer att se ut (båten är till för att barnen ska lära sig köra så den kommer nog få lite stryk...) utan vill bara undvika fuktskador. Med det i åtanke kanske jag kan lägga i tätmassa i kanten så det inte kommer in vatten under den hela teaken. Då återstår den blottade ytan, av något träliknande material. Någon ide om vad jag kan behandla den med så den blir vattentålig? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 14 Augusti , 2012 Trä och fejkteak rör sig olika. Laga fejkteak med fejkteak och trä med trä. Annars spricker det i kanten och läcker in vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Augusti , 2012 Verkar vara laminat, en tunn plastfilm i teakmönster, sådan foliering brukar ligga på MDF, ett material som inte alls tål att vara ute och deffinitivt inte att vara på sjön. Inte mycket att göra åt en sådan skada, enklast är väl att göra en helt ny bit i masiv teak. Kalle Senast ändrad av Pentax | 14 augusti 2012 | 14:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Augusti , 2012 Absolut enklast tror jag är att smeta på lite epoxi så blir det tätt, det fäster på nästan alla typer av material. Om du inte bryr dig hur det ser ut så spelar det ju inte så stor roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malou45 0 Postad 15 Augusti , 2012 Tack flintstone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Augusti , 2012 Varsågod Malou45! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser