Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025
Rolle85

Mercury 90hk 2005 motorproblem, akut

Rekommendera Poster

Om ni tar ett kompprov på motorn så lär det visa sig om cylinderloppet är repigt.

Det är ju ganska enkelt att göra själv och en kompmätare kostar inte så mycket om ni inte kan låna en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går ett kompprov till? Ska jag ta ut alla tändstift och sen kranka med kompmätarn inskruvad?

Verkstaden frågade vilken olja han kört motorn på och det är sådan här quicksilver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du med kranka menar att du drar runt motorn med startmotorn så stämmer det.

Koppla bort bränsleslangen.

Koppla dit kompmätaren.

Full gas och alla stift borttagna.

Det är nog bra om du sätter i stiften i tändhattarna och jordar dom mot godset i motorn men inte alldeles framför tändstiftshålen.Dra bort dödmansgrejen om det finns en sån och det fortfarande går dra runt med startmotorn.

Så har jag gjort på alla mina snurror och det har funkat utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, får se om han vill göra detta...han är lite trött på det hela nu så de kan va så att han låter firman kolla allt i stället i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Jag skrev denna tråden i somras och tänkte bara höra lite mer med er. Verkstaden som tog in motorn har inte börjat jobba med den ännu men de hade sagt till min morbor att om nu motorn knackade, vilket den gjorde så har den skurit och att det därför var bättre att köpa en ny motor.  Ni med erfarenhet, är det så enkelt? Min tanke var att de kunde borra upp alla tre cylindrar och ersätta med större kolvringar för att lösa problem. Är detta för svårt för en verkstad, är de verkligen så att man måste skrota den och köpa ny motor istället. Motorn är ju inte jättegammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem riv motorn å borra om de cylindrar som ev har skurit ,om det inte är ett vevlager som har skurit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För kännedom är det bara en cylinder som har skurit så behövs de inte borra alla cyl om du tänker på balansen vikten på kolvarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att summera slutet på detta ärende med min morbrors mercury kan jag berätta att en firma i Göteborg borrade om cylindern och ersatte med ny kolv. Och min morbor är åter ute med båten och den funkar fint.

Nu till min fråga, det som orsakat problemet tänker jag kan vara att denna cylinder har fått för lite bränsle och därmed för lite olja. Hur vet man om en motor får för lite bränsle i en cylinder, jag tänker att felet kan ju likväl komma igen menar jag om man inte åtgärdar detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...