Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
-PC-

Polyester ändrar färg?

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag plastat slut på 5kg biltemapolyester, så jag skaffade en burk till.
När jag blandat den så är den svagt blågrön (som vanligt), men sen efter en stund så blev den brunaktig!?

Är det någon som vet vad det kan bero på?
Något fel på polyestern eller jag som gjort nått fel?

Jag begriper ingenting...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt ok

Vad det beror på - egentligen ingen aning - men det är ju en kemisk process.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske blev lite för varmt. Lite för mycket härdare, att du plastade i solsken eller mycket plast på en gång kan ju räcka för att härdningen skall gå lite för fort och då blir det ordentligt varmt och plasten kan bli lite brun. Det är ju samma effekt som man får om man ställer plasten i en burk och låter den härda. När härdningen börjar skapar reaktionen värme som gör att härdningen går fortare och fortare i takt med att värmen ökar. I en burk blir det ju så varmt att att det börjar ryka och plasten kan spricka sönder.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om min amatörkemi inte är helt uppåt väggarna galen kommer den blågröna färgen till stor del från ett ämne som aktivt deltar i härdningen, så att det ändrar färg när det reagerar med härdaren är fullt normalt. Har använt olika varianter som slutat med vilken nyans som helst mellan gulbrun och gulgrön, från att ha varit normalt blå från början.

Det går som nämndes tidigare även bränna polyestern med för hastig och het härdning, då kan man vänta sig ännu mer åt det bruna hållet och att laminatet blir svagare än det borde. Där jag jobbade för ett antal år sedan gjöt vi en sorts grejer där härdtiden var det viktigaste och hållfasthet måttligt betydelsefull, själva grejerna gjöts på metallgjutform så det fick väl en del hjälp att kylas den vägen men överbliven polyester i hinken blev vit av bubblor i mitten (kokande styrén) och i övrigt kaffebrun...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda med 2% härdare så får du rätt härdning och bra armering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det nog lugnt :) Det känns/ser inget konstigt ut nu när det har härdat. Det var lite svalare, under 20 grader, när jag blandade det. Tyckte att jag kunde hålla på länge utan att det härdade, men som sagt var det kallare än när jag plastat förut. Jag hade nog en ny burk härdare också, så det kanske kan vara den. Kör på 2% eller något mer, hällre att det härdar för fort och att man får kasta en slatt än att det inte härdar :)

 

Senast ändrad av -PC- | 12 augusti 2012 | 23:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...