Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
Andreasp

Problem med tändning Mercruiser 165 (3,7L)

Rekommendera Poster

Hej

I veckan var jag ute och körde och märkte vid 2 tillfällen att motorn hackade till som om någon cylinder inte tände men efter båda tillfällerna så gick den bra igen.

När jag skulle ut idag så kändes motorn först svag, saknades några knop på det normala varvtalet och efter ca 5 minuter så började motorn krångla.

Jag skulle då kolla fördelardosan och såg att en av kablarna som gick till tändspolen var riktigt varm ( smälte det extra höljet av eltejp) jag såg då att tändningen fortfarande var på och stängde av, kabeln svalnade genast. För att komma hem igen så lyckades jag få igång motorn igen och kunde köra tillbaka men under denna resan så misstände/hackade motorn vid ett antal tillfällen.

Provade en timme senare att bara slå på tändningen och samma sak då kabeln började bli varm.

Jag hoppas att det finns någon här ute som känner till symptomen och har en bra lösning till mig.

Kan också säga att fördelardosa, rotor samt tändkablar byttes för 3 år sedan.

Tack på förhand

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Har läst lite mera här på MG och funderar på om det kan vara tändspolen, kollade då priser på en ny och hittade original för ca 500 och Biltema för ca 100, fungerar Biltema eller måste man köra de dyrare?

MVH

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten ny fundering, jag hade bort kablarna till instumenpanelen 2 dagar innan strulet började, det var en typ av flatkontakt där alla kablar satt och jag har satt tillbaka den på samma sätt.

En av kablarna var ju till varvräknaren och jag har läst att dessa kan strula till tändningen ibland, någon som känner till detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt tändstift och förmotstånd, motorn fungerar bra ( tändspolen blir så varm att man inte vill hålla i den mer än ca 5 sekunder) men jag kan ändå inte släppa det helt, kan det ha varit något annat.

MVH

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Tändspolars strömstyrka bestäms - vad jag begriper - främst utifrån behovet av snabb magnetisk uppladdning. [CDI är f.ö. nåt helt annat, där laddas energin inte in som magnetism utan i en kondensator men men.] 

En tillräckligt stark strömstyrka under det korta ögonblick då brytarna är slutna skall idealt bara nätt och jämt hinna ladda spolens mjukjärnskärna med tillräcklig energi för en bra urladdning/gnista?!
(En tändspole som servar många cylindrar i en högvarvig motor behöver alltså högre primärström än en som bara servar en encylindrig lågvarvare. Max antal gnistor per sekund blir s.a.s. avgörande för valet av primärströmstyrka .)

Nå, problem med att tändspolar blir varma av strömmens förlustvärme i spolens koppartråd beror nog knappast på strömstyrkan i sig utan snarare på missanpassning.
(Säg exempelvis att mjukjärnskärnan vid en viss strömstyrka hinner mättas/toppladdas på X millisekunder, all tid som brytarna är slutna UTÖVER denna tid eller gradtal X ger bara onödig kopparförlustvärme. Men eftersom strömstyrkan måste vara anpassad för motorns maximala behov av gnistor per sekund så fås onödig värme för det mesta.)

Blev långt, men själv skulle jag tänka på följande;
1. Låt aldrig tändningen stå påslagen i onödan nån längre tid. (Tändspolen blir alltså snabbt varm ifall den inte efter några millisekunder och därefter regelbundet urladdas just då den blivit magnetiskt mättad enligt ovan.)
2. Försök ta hänsyn till motorns maximala antal gnistor per sekund vid val av ny tändspoles primärströmstyrka. Både för litet och för mycket skämmer nog gärna hela stycket. ;)
3. Placera gärna tändspolen utanför det varma motorutrymmet, en litet längre högspänningskabel är förmodligen klart mindre skadligt än motorvärmen.
4. Kolla detta med förkopplingsmotståndets inkopplingsfunktion närmare, mät exempelvis volttalet direkt på tändspolen då motorn startat, bör vara ca 9 volt ifall inte generatorn hunnit höja spänningen allmänt? 
(Själva tanken med motståndet är ju att det skall kopplas in så snart starmotorns stora batterilast försvinner, alltså bara tillfälligt överbryggas och höja tändspolens spänning/ström enkom vid starttillfällen. Men ifall denna avsedda automatiska urkoppling inte fungerar så blir rimligen tändspolen snabbt grillad?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hoppas du konverterat generatorn och laddregulatorn på denna motor med ombyggnadsats. Om inte. Gör det snarast. Dessa motorer kommer att ta eld i laddregulatorn förr eller senare. Sök på ett annat inlägg från mig om just detta. Är det inte gjort så bygg om snarast. Finns att beställa billigt från USA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...