Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Storfiskarn

Tomgångsproblem

Rekommendera Poster

Är nybörjare bara så det är sagt.

Har en Evinrude 25 hp -84 som dör på tomgång. Den är precis inköpt så jag vet inte så mycket om historiken. Beskriver här förloppet så får vi se om någon kan lista ut vad jag ska ta mig till:

Provkörde den för första gången härom dagen och den tände direkt när jag vred på nyckeln, men stannade efter någon sekund. Detta upprepades ett par gånger. Jag tog då manuellt och öppnade spjället på förgasaren och då gick den i några sekunder, men stannade igen. Prövade då att omedelbart efter start lägga i växel framåt och gasa lite försiktigt och då fortsatte den att gå. Körde runt en liten stund på låg gas och vågade sedan gasa på lite. Den gick jättefint, förutom en del blårök i början. När jag sedan skulle i hamn igen (motorn var då definitivt varmkörd) så tänkte jag att den kanske bara varit lite kinkig pga att den var kall i början men icke, så fort jag la i friläge och motorn gick ned på tomgång så stannade den igen! Varför gör den så??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen behöver du göra en total översyn på tändsystem och blandningsskruvar etc. för att få motorn att gå på ett bra sätt. Sedan blir tomgångsinställningen mycket lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ok, så för en nybörjare, vad innebär en total översyn i sammanhanget. Har bytt stift då de var slitna. Vad mer? Vilka är blandningsskruvarna? Jag ser ett svart vred mitt för förgasaren som har en markering för vilket håll som ökar respektive sänker något. Har den med saken att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där regalgevajern för gasen ansluter i motorn, vill jag minnas att det finns en krysspårsskruv som  kan testa skruva lite på, kanske kan lösa dina problem.

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att leta reda på en handbok för motortypen, finns förhoppningsvis på nätet.

Där brukar det finnas anvisningar för injustering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prova skruven lite nästa gång jag har båten i vattnet. Den sitter som berget dock...

Har inhandlat en repatationshandbok och den gav mig i alla fall insikten att om det är problem med själva synkroniseringen av tändningen eller nåt dylikt, så blir det till att lämna in på verkstad. Bara alla mätverktyg som behövs för att göra det vettigt kostar nog mer än motorn gjorde. :-)

Ska prova att skruva lite på tomgångsskruver respektive lågfarts-skruven. Funkar inte det får det bli proffessionell hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...