Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Storfiskarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Storfiskarn

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för det. Då ligger jag på rimliga maxvarv. Ska försöka jobba ner tomgången lite bara. :-)
  2. Har införskaffat en extern varvräknare av typen där man lindar sensorkabeln runt ena tändkabeln på motorn. Motorn är en tvåcyndrig utombordare (Evinrude 25 hp -84) Undrar nu vilken inställning jag ska ha på varvräknaren då man kan välja på: Ett varv per signal/gnista Två varv per gnista osv... Tänkte först att det måste vara ett varv per gnista, dvs att vevaxeln roterar ett varv för varje tändning i cylindern, men det ger lite skumma värden (typ 10000 i maxvarv och ca 2000 varv på tomgång). En halvering av varvtalet borde vara rimligare. Kom då på att eftersom den är tvåcylindrig kanske det kan bli ett halvt varv per gnista då de båda kolvarna kanske levererar varannat motorvarv. Eler hur fasen blir det? Nån som kan motorer?
  3. Hej igen, tack för att du tar dig tid! Har hittat WOT (4500-5500), men jag kan inte hitta något om antalet poler. Nån som vet hur man hittar detta? När jag väl listat ut antalet poler och ska mäta frekvensen, blir det då mellan den grå kabeln och minus (jord) som mätningen görs?
  4. Ok, tack för ett utförligt svar, även om det var lite nedslående. Skulle gärna ha en fast varvräknare eftersom det används vid flera felsökningsförfaranden, samt att det är kul att se vilka varv man kör på tycker jag. Men om jag nu ska koppla kabeln från varvräknaren till tändspolen, kan man göra det utan risk för att något går fel? Måste då dra kabel ända bak till där tändspolarna sitter på cylindern eftersom sladden från (eller till) tändspolen går direkt in i CDI-boxen på motorn. Låter detta riskfritt? Angående maxvarvtalet: Vid sidan av att motorn ska klara av att komma upp i ett visst varvtal om den mår bra, trodde jag att det det fanns ett maxvarvtal som man helst inte ska överskrida för motorns skull. Tycker själv när jag drar på fullgas att den varvar lite otrevligt högt ibland... Är detta något man behöver ha koll på?
  5. Tänkte kolla om ni elektronikkunniga här på forumet kan hjälpa mig. Jag har hittat en ny (?) modell av varvräknare på Biltema (Art.nr. 258025 om ni vill kolla upp) och tänkte försöka koppla in den till reglaget till min motor. I OMC-kontakten för externa instrument fins tre kablar kopplade; svart, lila och grå. Har listat ut att den grå kabeln är varvtalssignalen till en OMC-originalvarvräknare. Jag iundrar nu om ni tror att den kommer funka även på biltemas varväknare. Det står i installationsanvisningarna att en kabel på varvräknaren ska kopplas till tändspolen - blir det rätt då om man kopplar till OMC´s grå kabel? Kommer det funka, och kommer varvtalen bli rätt? Slänger även in en fråga om maximalt varvtal. Jag har en manual till motorn men hittar inget specifikt om vilket det maximala varvtalet är. I en tabell över test wheel recommendations står det 5200 under Engine rpm. Låter det rimligt att detta är det maximala varvtalet? Tacksam för svar!
  6. Hej Grönling, Jag kan verkligen rekommendera dig att börja ägna dig åt detta underbara nöje. Fiske är verkligen ett ärligt sätt att vistas ute i naturen och man kan lägga sig på vilken nivå man vill, utifrån faktorer som intresse, ekonomi, tid etc. Det viktigaste att börja med innan man åker och köper en massa grejer är nog ändå att tänka igenom vilken/ vilka fiske metoder man är intresserad av (åtminstone till en början - sen kan man alltid utöka ) samt vad det finns för förutsättningar där man bor. Det är t.ex. inte så kul att bo i Kungälv och bestämmas sig för att börja med flugfiske efter harr. Vill du kanske fiska i havet? Eller sitta och meta på en brygga? Vill du fånga stora fiskar, eller vill du få napp ofta? Vill du kunna äta all fisk du fångar, eller är det fisket som är nöjet i sig? Det finns många saker att fundera på. Det allra roligaste är absolut att hitta någon att dela sitt intresse med. Hittar du någon som redan är intresserad är det såklart lättare att komma igång. Men annars kan man ha kul ihop genom att läsa böcker, fisketidningar och framför allt experimentera ute vid vattnet!! Kanske finns någon aktiv fiskeklubb där du bor som du kan gå med i och få lära dig av mer erfarna fiskare? Sportfiske är ett gigantiskt kunskapsområde idag, så det är svårt att ge några generella tips på hur man fiskar. Ställ gärna konkreta frågor så ska jag svara efter bästa förmåga. MVH - Anders
  7. Ja detta är väl ett ämne som man skulle kunna skriva en hel avhandling på. Det enkla svaret är att det beror på. :-) För det första är det viktigt att veta vilket vatten du tänkt fiska i. Problemet blir då att de som vet var du tänkt fiska, och själva vet var storabborren står, inte kommer vilja avslöja sina hemligheter. Men generellt vill jag ändå påstå att klassiska ställen som grynnor, strömsatta sund, uddar etc. är ett bra ställe att utgå från. Sen kan vissa flata bottnar mellan 5-10 m också hysa grov fisk i vissa vatten. Man måste leta sig fram i sitt vatten. Den klassiska sommarabborren står bottennära under dagen, och är då relativt svårflörtad. På kvällen går den upp mot ytan och jagar småfisk, för att sedan under morgonen dra sig ner mot djupet igen och sura hea dagen. Men det finns alltid undantag. Abborren är en av de fiskar som älskar de varma månaderna och vattentemperature runt 20 grader är idealiskt. (Jfr med gäddan som blir slö som en sälkut vid dessa temperaturer). Lättaste sättet att lokalisera fisken är att ta en fin stilla sommarkväll, gärna efter en tids högtryck och ge sig ut o spana efter småfisk som sprätter i ytan. Fenomenet brukar infalla sista timmen innan det blir mörkt, och dessa fiskar är oftast uppjagade av större abborrar. Eftersom abborrarna nu är i sin främsta huggperiod kan detta givetis utnyttjas i stunden självt. Skulle dock inte använda mete vid såna tillfällen eftersom det är en ganska långsam metod. Fluga eller spinnfiske är här mer lämpligt. Mete lämpar sig mer till att vänta ut fisken när man tror sig veta att det finns fisk på en viss plats, och man inväntar en huggperiod eller försöker truga trög fisk. Dock kan dessa jagande kvällsabborrar ge en fingervisning om var i sjön de befinner sig. Fisken simmar knappast kilometervis mellan dag och kväll, utan uppehåller sig dagtid i närheten av var man ser dem jaga på kvällen. Bara djupare, och då kan just en botten, eller flötmetad löja eller mört vara helt rätt metod att använda. Leta i området (sjökort eller ekolod är mycket användbart) efter intresanta strukturer som tex en djuphåla, branta bottenpartier etc. Där finns stor chans att de står och väntar under dagen. Skitfiske!!
  8. Hej Mikael, Är landkrabba precis som du, så jag vet inte om det funkar lika på din båt som på min, men det problem jag nyss löst på min utombordare gav exakta samma symptom. Min gasvajer var alldeles för löst satt, och när jag spände den löste det sig. Det beror på hur reglaget ser ut inuti och hur pluggen som tomgasbygeln styr löper i en skena. Men jag kan som sagt vara ute och cykla eftersom jag inte vet hur din båt funkar... Länk till min nyss lösta tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=458132
  9. Jippie!! Jag har löst det. Dessvärre var det så pinsamt enkelt att jag skäms. Men jag var i alla fall ärlig från början med att jag är rookie i sammanhanget. Efter att ha tagit isär styrreglaget insåg jag att något måste vara tokigt, då jag var tvungen att lägga i halv gas framåt för att få sakerna att passa när jag skule sätta ihop det hela igen. Började nysta i vad som orsakade att sakerna inte passade ihop och insåg att gasvajern måste vara helt fel inställd. I min tidigare iver att spänna gasvajern till max för att få mer effekt när jag lyfte tomgasbygeln hade jag visst skruvat vredet på gasvajern ÅT FEL HÅLL. Jag hade alltstå släppt på gasvajen så mycket det bara gick. Lösningen var alltså att spänna gasvajern! Men jag vill ändå tacka er för att ni envisades med att jag skulle in och rota i reglaget. För det första hittade jag faktiskt en plastbricka som hade ramlat loss inuti. Det hade inget med problemet att göra, men orsakade lite glapp. För det andra var det tack vare att jag studerade insidan av reglaget som jag insåg mitt tidigare misstag.
  10. Ska prova skruven lite nästa gång jag har båten i vattnet. Den sitter som berget dock... Har inhandlat en repatationshandbok och den gav mig i alla fall insikten att om det är problem med själva synkroniseringen av tändningen eller nåt dylikt, så blir det till att lämna in på verkstad. Bara alla mätverktyg som behövs för att göra det vettigt kostar nog mer än motorn gjorde. :-) Ska prova att skruva lite på tomgångsskruver respektive lågfarts-skruven. Funkar inte det får det bli proffessionell hjälp.
  11. Tror inte att de är för långa. De är iaf inte ihopvirade. Är inne på en justering av länkarna i anslutning till förgasaren. Har inhandlat en reparationshandbok (Clymer) och hittat ett avsnitt om hur man justerar gaspåslaget. Dessvärre är min båtengelska ännu sämre än min båtsvenska när det gäller tekniska termer. Kanske kan någon hjälpa mig at tyda följane instruktion: Slowly rotate the throttle grip toward the ADVANCE position until the throttle cam timing marks align with the cam follower roller. (detta är jag med på) If the throttle valve is not closed when the cam roller and throttle cam marks align, loosen the cam adjustment screw. Adjust the cam up or down as required to align the marks and tighten the screw. Det är här jag blir ställd. Vad är throttle valve? Är det spjället som är synligt på förgasaren? För det är ju stängt hela tiden, ända tills precis när jag lägger i fullt gaspåslag i reglaget. Och vad betyder as required i sammanhanget. Hur ska det vara? Om någon kan hjälpa mig med detta vore jag mycket tacksam!
  12. Ok, så för en nybörjare, vad innebär en total översyn i sammanhanget. Har bytt stift då de var slitna. Vad mer? Vilka är blandningsskruvarna? Jag ser ett svart vred mitt för förgasaren som har en markering för vilket håll som ökar respektive sänker något. Har den med saken att göra?
  13. Har redan gjort det då gashandtaget ovanpå reglaget (det man gasar med utan att lägga i växeln) var alldeles löst när jag köpte båten. Där hade mycket riktigt skruven som håller fast handtaget lossnat, men det har jag åtgärdat. Kan ju hända att jag lyckades sätta ihop grjerna fel, men jag tror inte det. Hur menar du att länken ligger fel. Den svarar ju på gas, bara en aning sent.
  14. Är nybörjare bara så det är sagt. Har en Evinrude 25 hp -84 som dör på tomgång. Den är precis inköpt så jag vet inte så mycket om historiken. Beskriver här förloppet så får vi se om någon kan lista ut vad jag ska ta mig till: Provkörde den för första gången härom dagen och den tände direkt när jag vred på nyckeln, men stannade efter någon sekund. Detta upprepades ett par gånger. Jag tog då manuellt och öppnade spjället på förgasaren och då gick den i några sekunder, men stannade igen. Prövade då att omedelbart efter start lägga i växel framåt och gasa lite försiktigt och då fortsatte den att gå. Körde runt en liten stund på låg gas och vågade sedan gasa på lite. Den gick jättefint, förutom en del blårök i början. När jag sedan skulle i hamn igen (motorn var då definitivt varmkörd) så tänkte jag att den kanske bara varit lite kinkig pga att den var kall i början men icke, så fort jag la i friläge och motorn gick ned på tomgång så stannade den igen! Varför gör den så??
×
×
  • Skapa nytt...