Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hane

Optimala storleken på båten för en båtsemester

Rekommendera Poster

Detta är väl självklart individuellt men jag vill kolla med er som har erfarenhet av olika storlekar på båtar och varit på båtsemester. Vi har idag en askeladden c62 cruiser som har en ruff för 2 och en solbädd man kan ligga på men den är ju väldigt kompakt. Vi fick tvillingar i november och har varit ute med båten några gånger i sommar men insett att båtsemester i år inte är aktuellt. Hur stor båt (och gärna modell) tycker ni är lagomt för en familj om man inte ska få frispel av för trångt utrymme om man råkar ha otur med vädret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni klarar er bra med en 24 fotare helst då en med midcabin då får barnen ett eget lekrum och ni har bra koll på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Håller med, från 24 fot så går det nog bra. Finns ju en hel del att välja på också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad du har tänkt dig för typ av semester? Vi har en 22-fotare (midcabin) och två barn, funkar utmärkt men så har vi också bekväma utflykter på ett par dagar där vi mest lägger till i gästhamnar och flikar in restaurangbesök här och var. Regnar det spelar det nog ingen roll om båten är 30 fot, den lär ändå kännas för trång, bättre att ta med regnkläder i så fall. Mina krav på båt när man har barn skulle vara följande: bra kojplats till alla i ruffen, gärna doghouse så att det finns någon del i sittbrunnen som har soltak när man är ute, bra utsikt för alla (där går vissa akterruffar bort tycker jag med meterhöga fribord), bra kylskåp eftersom man ofta har med sig flera matalternativ till vuxna o barn. Toa är inte nödvändigt, anser jag, eftersom man inte åker på så långa färder. Däremot en potta typ pipinette är superbra. Ytterligare en aspekt är priset, jag tycker att det är skönt att inte ha en för dyr och stor båt, då kan man med gott samvete stanna hemma om det regnar. Man får lägga det på en anpassad nivå helt enkelt så att det inte blir för krävande så länge de är små. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för era svar. Skönt att höra att en båt på runt 24 (eller max 26) fot räcker. Vi vill ju att båten ska vara hyfsat smidig också. Vi har börjat titta lite på midcabin båtar men det är ju en djungel av modeller (framförallt amerikanska). Någon som har tips på bra modell? Vi har bara haft nordiska båtar än så länge och är inte så hemma på amerikanska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!
 

Tittar du på amerkanska båtar så finns det en uppsjö av midcainbåtar, vilket är att föredra. Vi har en Regal 242 Commodore som vi valde bl.a. utifrån dessa kriterier:
- Midcabin där två vuxna sover bra (140 cm bred) och sen kan förpiken bäddas åt två tonåringar när dessa behagar följa med smiley
- U-soffa på däck som 4 stycken kan sitta och äta och umgås. Kan sedan bäddas ner till en stor solbädd.
- Kyl, spis och toa med septitank (så man kan uträtta alla behov om det är nödvändigt)
- Ståhöjd i ruffen och en rymlig förpik där man kan sitta utan att det känns trångt. kan vara sämre på nordiska båtar med den detaljen.
- DC modellen på båt ger en öppen känsla samtidigt som man kan stänga till den om man vill med ett bra campingkapell.
- Motor som ger möjlighet att köra både 7knop och marscha i 24 knop.

Om man sen ska välja amerikanskt eller nordisk är en fråga som nog kan dela MG forummet i minst två delarsmiley. Jag kan bara konstatera att jag utgick från en budget på ca 220 000 och fick mycket båt för pengarna när jag valde en amerikanare från sent 90 tal.

 

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag är ju klart partisk i modellval och föreslår därför bara ett märkesalternativ nämligen Coronet :-) T ex Coronet 24 el 26 Family.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Aquador 23HT skulle fungera, en med diesel går dessutom bränslesnålt runt 0,9-1,0 l/Nm vid ca 22-24 Kn.

Den är i minsta laget men fungerar bra, jag har en kompis som har en och dem är en familj på två vuxna och två barn 6 och 3år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och tjejen började vårt havsbåtliv i en 6 meters Askeladden och hade en först sommar somgav mersmak, men mycket plock och stuvande blev det. Sedan bytte vi till en Flipper 705 som vi hade 5 fins somrar i, men toa i sovutrymmet, litet kyl, kapellpillande, trött rygg vid disk osv... Vi förverkligade drömmen och köpte en Greenline33 Hybrid. Hittills i år har vi bott ca fyra veckor i den och det är som en dröm! En flytande sommarstuga helt enkelt, all el utom varmvattnet drivs av enorma solpaneler, inget fippel med kapell, lugn tyst och säker även för barn, grymt fina sociala utrymmen. Jösses vad nöjda vi är! :) Nu finns det också en med två extra sovplatser men den har jag bara sett på bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...