Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
JeppeS

Bränsleförbrukning Nimbus 2600

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen köpt en Nimbus 2600 med en VP MD40 och är än så länge väldigt nöjd i sin helhet, men jag skulle vilja förbättra bränsleekonomin något. I nuläget drar hon ca 1,1-1,2 l/M vid 2300-2400 rpm, o då marchar jag ca 7 kn. Helst vill jag inte gå så mkt långsammare så jag funderar på om det finns något jag kan göra utöver att dra ner på varvtalet. Jag funderar på om ett propellerbyte skulle kunna förbättra prestandan... Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns en gammal tumregel att maxfarten deplacement är ungefär lika många knop som vattenlinjens längd i meter. Om jag fattar rätt så är Nimbus 2600 totala längd 8,45 meter så vattenlinjen är väl ungefär 7 meter, men en platt akter borde bromsa extra, så jag skulle tro att du inte kan åka ekonomiskt fortare än ungefär 6 knop.

Enklaste sättet att se hur en liten ändring av hastigheten påverkar mängden diesel som går åt är att vid varje hastighet titta bakåt och se hur mycket svallvågor din båt drar upp. Nästan all effektiv energi från motorn omvandlas till svall.

Vå båt är ungefär lika lång och går ekonomiskt upp till 6 knop (1200 varv), sedan börjar svallvågorna bli stora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också tänkt på det med svallvågorna och motstånd och har gjort samma reflektion... Men jag hade hoppats kunna förbättra bränsleekononomin ngt genom enklare tekniska lösningar utan att behöva sänka farten. 6 kn känns lite segt även om det inte är milsvid skillnad från 7 kn. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...