Inba77 0 Postad 12 Juli , 2012 Nyligen torkade jag ur vår nya segelbåt för att lägga tillbaka dynorna efter vintern. På flera ställen såg jag ett par millimeter stora, till synes gråa djur som kilade omkring. Undrar vad det kan vara? Finns det särskild ohyra som trivs på båtar? Vi har dock inte haft några problem med t ex bett, fast vi sovit på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Juli , 2012 Mitt tips är att gå på Anticimex hemsida och kolla på fuktbaggen, det tror jag att det är nämligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 12 Juli , 2012 Undrar om det är samma små gynnare jag hittade i stor mängd på vår balkong hemma? Tyvärr gjorde jag fyndet typ samma dag som nyheten att vägglössen ökar i Sverige vevades i media så varje gång jag tänker på dem börjar det klia på hela kroppen! Senast ändrad av Flintstone | 12 juli 2012 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Inba77 0 Postad 12 Juli , 2012 Ja, fuktbagge kan ev stämma. Verkar hyfsat harmlös, så jag känner mig lite lugnare nu. Problemet med den verkar vara att den indikerar fuktproblem, men det kanske är ltie svårt att lösa när man talar om en båt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Juli , 2012 Nja, en viss fuktighet finns ju naturligtvis på en båt, men gör så att du torkar alla ytor med citron som du pressar ut på en wettexduk i höst vid upptagningen, sen är ju jag förespråkare av torrbollar och helt tätt medians halva forumet säger ventilerat, vilket för mig bara talar om att man har en fuktig båt hela vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Juli , 2012 Grattis till inlägg nr 5000 Helt stängt och torrbollar funkar ju utmärkt men förväxla inte fukt under ventilation med fukt utan ventialtion, i det första fallet så kanman säga att man byter ut fukten kontinuerligt vilket funkar lika bra som torrbollar och i det andra fallet så stänger man in samma fukt och då händer det grejer. Så det är hur man hanterar fukten som är av betydelse när man väl har den!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Juli , 2012 Tack, märkte det inte själv faktiskt....men att stänga in fukten och ta hand om den i torrbollar och sedan inte tillföra ny genom ventilation torde innebära en torr båt, har i mitt fall alltid fungerat väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser